Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

maandag
3 januari 2000
 

[Veilinghal]
[V & L informatica]
[Matranortel]
[BOL]
[Siteshopper]

Amerikaanse toerist komt
steeds vaker naar ons land

Van onze luchtvaartredacteur - SCHIPHOL, vrijdag

Toeristen uit de Verenigde Staten die ons land bezoeken, doen dat steeds meer na boekingen via Internet. Het afgelopen jaar is dat gestegen van 2 procent naar 16 procent.

Het aantal kant en klare pakketreizen vanuit de VS naar ons land daalde van 24 procent naar 15 procent, omdat Amerikaanse toeristen vaker individueel op pad gaan. Zo wordt ingespeeld op het groeiend aantal voordelige aanbiedingen van luchtvaartmaatschappijen.

"'Eventjes Europa' van donderdag tot en met maandag wordt voor menig Noord-Amerikaan doodgewoon", aldus directeur drs. Theo Schmitz van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT), die nog juist op de drempel van het vorig jaar de eenmiljoenste Amerikaanse toerist verwelkomde op Schiphol.

Het aantal Amerikaanse bezoekers aan Nederland steeg daarmee in een keer bijna 8 procent meer dan ooit tevoren.

Het NBT speelt in hoog tempo in op de e-commerce en de andere veranderingen in de toeristische bedrijfstak met een uitgebreid Internet-project www.holland.com, waarmee bezoekers aan ons land overal ter wereld met een druk op de knop uitvoerig worden geïnformeerd over de mogelijkheden van een bezoek aan Nederland.

De bekendheid van Nederland bij de Amerikanen is nog erg minimaal, volgens de NBT-directeur. Slechts 13 procent van de Amerikanen heeft een paspoort, bij de Canadezen is dat percentage met negen nog lager. Zo'n 84 procent van de Amerikanen gaat uitsluitend in het eigen binnenland op vakantie; 9 procent gaat naar buitenlandse bestemmingen in Noord- en Midden-Amerika, 5 procent naar Europa en 2 procent naar de rest van de wereld.

Tussen 1998 en 2003 zal het Amerikaanse bezoek aan Europa naar verwachting met 22 procent groeien. Inmiddels komt 10 procent van alle buitenlandse bezoekers aan ons land uit de Verenigde Staten: Amerikaanse toeristen vormen inmiddels in ons land al een grotere groep dan bijvoorbeeld bezoekers uit België.

"Waar vroeger wel tien landen tijdens een vakantie werden aangedaan ('It's Monday, this must be Amsterdam') worden nu gemiddeld slechts drie landen bezocht. Het doel is altijd cultuur en/of historie, maar in toenemende mate ook winkelen", aldus Schmitz.

Veel Amerikanen komen pas naar Nederland tijdens hun tweede Europa-reis, blijkt uit recent onderzoek. De eerste keer worden Europese zogenaamde 'must-go's' als Londen, Parijs en Italië gedaan. Canadese bezoekers blijken veel meer dan gasten uit de VS (familie-)relaties in Europa te zoeken; hun beider bestedingspatroon is ongeveer even hoog. De neiging om op de kosten te letten daalt.

De 'nieuwe' Amerikaanse toerist is veelal een actieve senior (50-plusser) die in tegenstelling tot vroeger steeds vaker individueel reist en niet meer per definitie in groepsverband. Het is een bereisd type, hoog opgeleid, van wie de kinderen het huis uit zijn en die ruim in de tijd en in het geld zit.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme timmert aan de weg op Internet, onder meer via de website holland.com.

FOTO: ANP






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl