Omdat grote bedrijven die zich in Rotterdam willen vestigen, altijd lang vooruit plannen, zou er volgens hem dit jaar duidelijkheid moeten komen over de aanleg van de Tweede Maasvlakte. "Er moet nu al besloten worden voor de periode 2005-2010."
Ook burgemeester mr. I. Opstelten van Rotterdam uitte zich in zijn oudejaarstoespraak voor de Havenvereniging in het stadhuis in soortgelijke bewoordingen. Hij zei te bespeuren, dat het draagvlak voor een Tweede Maasvlakte groeit. "We moeten daarom in eigen land de mainportfunctie van de Rotterdamse haven verder uitdragen."
De Rotterdamse overslagcijfers over 1999 lieten dit jaar geen records zien. Vooral als gevolg van een verminderde aanvoer van ertsen en kolen daalde de totale aan- en afvoer in de haven met 3,5 procent, tot 304 miljoen ton. Dat is overigens nog altijd het op twee na beste resultaat van de afgelopen vijftig jaar.
Erg goede cijfers werden geboekt in de overslag van schroot (+11%), veevoer (+10%) en containers (+8%). Stukken minder ging het in de sectoren kolen (-20%), ertsen (-17%) en ruwe aardolie (-5%).
Het klassieke stukgoed wordt steeds minder belangrijk voor Rotterdam. De aan- en afvoer daalde vorig jaar met 10%. Veel stukgoedlading 'verhuist' naar de container. Het is een trend die in alle West-Europese zeehavens zichtbaar is.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam zegt te verwachten, dat de aan- en afvoer van ertsen en kolen dit jaar lichtjes zal aantrekken. De overslag van ruwe aardolie blijft naar verwachting op het peil van 1999.
Nu het GHR een aandeel in containergigant ECT heeft, kon ook over dat bedrijf een oordeel geveld worden. "ECT moet beter presteren. In 1999 was het niet optimaal. Er is een betere service nodig. De klant moet méér koning zijn", aldus GHR-hoofddirecteur Scholten.