Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
3 januari 2000
 

[Demon]
[BOL]
[Netaspect]
[CMG]
[KPN Digitale Certificaten]

Rotterdamse haven zit te
springen om Tweede Maasvlakte

door Huib Boogert - ROTTERDAM, maandag

De Rotterdamse haven zit te springen om de Tweede Maasvlakte. Dat werd benadrukt tijdens de presentatie van de overslagcijfers over 1999.

De Amerikaanse chemiereus Arco-Lyondell gaat op de Eerste Maasvlakte 80 hectare bedrijfsterrein in gebruik nemen en de containergigant ECT blijft ook uitbreiden.

Claims
"In de loop van dit jaar of volgend jaar is de bestaande Maasvlakte echt vol. Dan liggen er claims op alle gronden. Ik hoor geluiden, dat er nog ruimte gewonnen kan worden door herschikking van bedrijfsterreinen, maar dat is niet realistisch. Je kunt een bed niet opschudden, als er iemand in ligt te slapen", aldus hoofddirecteur mr. W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR).

Omdat grote bedrijven die zich in Rotterdam willen vestigen, altijd lang vooruit plannen, zou er volgens hem dit jaar duidelijkheid moeten komen over de aanleg van de Tweede Maasvlakte. "Er moet nu al besloten worden voor de periode 2005-2010."

Ook burgemeester mr. I. Opstelten van Rotterdam uitte zich in zijn oudejaarstoespraak voor de Havenvereniging in het stadhuis in soortgelijke bewoordingen. Hij zei te bespeuren, dat het draagvlak voor een Tweede Maasvlakte groeit. "We moeten daarom in eigen land de mainportfunctie van de Rotterdamse haven verder uitdragen."

De Rotterdamse overslagcijfers over 1999 lieten dit jaar geen records zien. Vooral als gevolg van een verminderde aanvoer van ertsen en kolen daalde de totale aan- en afvoer in de haven met 3,5 procent, tot 304 miljoen ton. Dat is overigens nog altijd het op twee na beste resultaat van de afgelopen vijftig jaar.

Erg goede cijfers werden geboekt in de overslag van schroot (+11%), veevoer (+10%) en containers (+8%). Stukken minder ging het in de sectoren kolen (-20%), ertsen (-17%) en ruwe aardolie (-5%).

Het klassieke stukgoed wordt steeds minder belangrijk voor Rotterdam. De aan- en afvoer daalde vorig jaar met 10%. Veel stukgoedlading 'verhuist' naar de container. Het is een trend die in alle West-Europese zeehavens zichtbaar is.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam zegt te verwachten, dat de aan- en afvoer van ertsen en kolen dit jaar lichtjes zal aantrekken. De overslag van ruwe aardolie blijft naar verwachting op het peil van 1999.

Nu het GHR een aandeel in containergigant ECT heeft, kon ook over dat bedrijf een oordeel geveld worden. "ECT moet beter presteren. In 1999 was het niet optimaal. Er is een betere service nodig. De klant moet méér koning zijn", aldus GHR-hoofddirecteur Scholten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl