Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
31 december 1999
 

[BOL]
[KPN Digitale Certificaten]
[Netaspect]
[CMG]
[Demon]
[Eurocard/Mastercard]

Scholieren blut
door blunder IBG

Van onze onderwijsredactie

GRONINGEN, vrijdag

Bijna 25.000 scholieren uit het voortgezet onderwijs zitten met de jaarwisseling zonder hun maandelijkse uitkering. Door een blunder van de IB Groep (IBG) die de uitkering verzorgt, kunnen alle scholieren van 18 jaar of ouder pas op 6 januari hun tegemoetkoming in de studiekosten verwachten.

"We kunnen er niet eerder voor zorgen, omdat de bankwereld rond het millennium stilligt", zegt een woordvoerder van de IBG. "Het spijt ons enorm dat dit uitgerekend met de feestdagen gebeurt. Vanwege kerst en nieuwjaar proberen we ieder jaar juist extra vroeg te zijn."

Door een technische fout zijn alle scholieren die vallen onder de regeling VO18+ de klos. De regeling is bestemd voor leerlingen van 18 tot en met 26 jaar in het voortgezet onderwijs. Van hen volgt de meerderheid avondonderwijs op een 'normale' middelbare school. Wonen deze leerlingen op kamers, dan ontvangen ze ƒ416,98 per maand. Velen wonen volgens de IBG echter bij hun ouders en krijgen maandelijks ƒ178,79.

"Bij je ouders wonen betekent nog niet dat je geld zat hebt", verzekert Leon Houtman namens het scholierencomité LAKS. "Vooral voor degenen die deze feestmaand weer een deel van hun lesgeld moeten overmaken, scheelt deze misser een slok op een borrel."

Begin december had de IBG de bedragen al gereserveerd. Maar de zogenoemde tussentijdse betalingen, bestemd voor wie eerder te weinig heeft ontvangen, doorkruisten de VO18+ toelagen. Zodoende heeft de betalingsopdracht voor deze 25.000 uitkeringen het rekencentrum in Apeldoorn nooit bereikt en werd er geen cent overgemaakt.

"Dit is de zoveelste fout van de IBG", constateert Houtman. "Al maken ze het zelden zo bont." De meeste klachten die bij hem binnenkomen betreffen de ontoegankelijkheid van de overheidsdienst. Medewerkers zouden nagenoeg onbereikbaar zijn en zeer klant-onvriendelijk. Volgens Houtman blijven ze doorverwijzen of ze zijn ronduit onbeschoft, terwijl de regels onduidelijk zijn. Veranderingen worden vaker verkeerd doorgevoerd, wat leidt tot het stopzetten van een uitkering. Of een scholier moet opeens terugbetalen, op basis van foute gegevens.

"We sturen binnenkort een brief aan minister Hermans (Onderwijs) en de IBG-directeur, waarin we vragen om het telefoonprotocol van de medewerkers en de voorschriften rond schriftelijke reacties. Dan kunnen we op het verschil met de praktijk wijzen", zegt Hermans. Ook de gedupeerde leerlingen kunnen binnenkort post verwachten: een excuusbrief van de IBG.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl