'Het kan niet
op' tijdens
millennium
door Dominique Weesie
AMSTERDAM, vrijdag
Nederland luidt op uiterst luxueuze wijze het 1999
uit. Nog nooit werd er zoveel geld gespendeerd om het nieuwe jaar te verwelkomen.
De economie groeit nog altijd als kool en dat willen de
mensen weten ook. Champagne gaat dezer dagen niet per fles maar per doos
over de toonbank, de vuurwerkverkoop overtreft alle records en ook in
supermarkten vliegen met name de duurdere levensmiddelen de winkel uit.
Van alle grootse plannen voor een spectaculaire millenniumviering
buitenshuis lijkt weinig terecht te zijn gekomen. Op enkele massale eeuwfeesten
na, zoals het spektakel op de Dam in Amsterdam, viert het merendeel van
de Nederlanders vanavond oudjaar gewoon in huiselijke kring met familie
en vrienden.
Kosten nog moeite worden gespaard om er een onvergetelijke
afsluiting van de eeuw van te maken. "Het wordt een waar luxe feest",
zo stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waarbij alle
5500 supermarkten in ons land bij zijn aangesloten.
"Normaal gesproken geeft de consument zestig gulden uit
voor de jaarwisseling. Dit jaar wordt, alleen vanwege het nieuwe millennium,
maar liefst 188 gulden per huishouden extra gespendeerd. Voor de supermarkten
betekent dat een extra omzet van honderd miljoen gulden. Een fantastische
afsluiting van een fantastisch jaar, waarin we met zijn allen voor 47
miljard aan levensmiddelen kochten. Een absoluut record", jubelt adjunct-directeur
R. Roorda van het CBL.
Op de valreep van het jaar 2000 kleedt Nederland zich
ook nog eens extra feestelijk. "Zowel voor thuis als op een feest geldt:
chic en excentriek", aldus J. van der Steen van de Bijenkorf. "Het mag
allemaal redelijk extravagant zijn met veel kleuren en glitters. Zo is
de boa bijvoorbeeld weer helemaal in en voor de vrouwen geldt: veel bloot."
De voorkeur voor luxe lijkt ook de traditionele oliebol
langzaam maar zeker enigszins naar de achtergrond te verdringen. "Hij
staat nog wel op tafel maar wordt steeds vaker aangevuld met allerhande
luxe producten. Kwaliteit staat voorop en de Nederlander is bereid daar
de portemonnee voor te trekken. Driekwart van de bevolking geniet vanavond
van traiteurproducten, waaronder luxe vissoorten als zalm, garnalen en
paling," aldus Roorda, die verwacht dat champagnekurken het vuurwerk vanavond
wel eens kunnen gaan overstemmen.
Naar verwachting wordt er dit jaar een recordaantal van
zo'n drie miljoen flessen 'bubbels' verkocht, ruim 600.000 meer dan in
1998. Ook hier geldt dat met name de duurdere champagnes in de belangstelling
staan. Dit wordt beaamd door J. de Koning van de Haagse champagnewinkel.
"De Moët & Chandon blijft de beste verkochte fles.
Champagne van 4500
Zij hebben zelfs een speciale 3-liter Dom Pérignon
uitgebracht, die 4500 kost. Ook daar heb ik er inmiddels tien van
verkocht. De mensen willen er echt iets speciaals van maken. Zelfs de
jeugd komt hier op gympies binnen om speciaal voor het millennium een
goede fles champagne aan te schaffen. Dat is fantastisch."
Ook de vuurwerkhandel zal vanavond handenwrijvend de balans
op maken. Voor het eerst in de geschiedenis werd de magische grens van
honderd miljoen gulden doorbroken en veel vuurwerkhandelaren moesten gisteren
al 'nee' verkopen. Met name het duurdere siervuurwerk vindt gretig aftrek
onder de Nederlanders.
"Vorig jaar was al een topjaar voor ons, maar deze millenniumwisseling
overtreft alle verwachtingen. De mensen geven voor deze gelegenheid echt
fors geld uit en zijn bereid daarvoor een uur in de rij te staan", aldus
H. Kapel, secretaris van de Federatie Vuurwerkhandel Nederland.
Van het millenniumprobleem lijkt de Nederlander niet
echt wakker te liggen. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, is er
in ons land dan ook geen sprake van hamsteren. "Absoluut niet", vertelt
woordvoerster M. Rozemeijer van Albert Heijn. "We merken wel dat er in
sommige winkels meer water wordt ingeslagen, maar van hamsteren is geen
sprake. Ja, van champagne misschien..."
|