Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
31 december 1999
 

[Netaspect]
[KPN Digitale Certificaten]
[Eurocard/Mastercard]
[BOL]
[Demon]
[CMG]

'Het kan niet
op' tijdens
millennium

door Dominique Weesie

AMSTERDAM, vrijdag

Nederland luidt op uiterst luxueuze wijze het 1999 uit. Nog nooit werd er zoveel geld gespendeerd om het nieuwe jaar te verwelkomen.

De economie groeit nog altijd als kool en dat willen de mensen weten ook. Champagne gaat dezer dagen niet per fles maar per doos over de toonbank, de vuurwerkverkoop overtreft alle records en ook in supermarkten vliegen met name de duurdere levensmiddelen de winkel uit.

Van alle grootse plannen voor een spectaculaire millenniumviering buitenshuis lijkt weinig terecht te zijn gekomen. Op enkele massale eeuwfeesten na, zoals het spektakel op de Dam in Amsterdam, viert het merendeel van de Nederlanders vanavond oudjaar gewoon in huiselijke kring met familie en vrienden.

Kosten nog moeite worden gespaard om er een onvergetelijke afsluiting van de eeuw van te maken. "Het wordt een waar luxe feest", zo stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waarbij alle 5500 supermarkten in ons land bij zijn aangesloten.

"Normaal gesproken geeft de consument zestig gulden uit voor de jaarwisseling. Dit jaar wordt, alleen vanwege het nieuwe millennium, maar liefst 188 gulden per huishouden extra gespendeerd. Voor de supermarkten betekent dat een extra omzet van honderd miljoen gulden. Een fantastische afsluiting van een fantastisch jaar, waarin we met zijn allen voor 47 miljard aan levensmiddelen kochten. Een absoluut record", jubelt adjunct-directeur R. Roorda van het CBL.

Op de valreep van het jaar 2000 kleedt Nederland zich ook nog eens extra feestelijk. "Zowel voor thuis als op een feest geldt: chic en excentriek", aldus J. van der Steen van de Bijenkorf. "Het mag allemaal redelijk extravagant zijn met veel kleuren en glitters. Zo is de boa bijvoorbeeld weer helemaal in en voor de vrouwen geldt: veel bloot."

De voorkeur voor luxe lijkt ook de traditionele oliebol langzaam maar zeker enigszins naar de achtergrond te verdringen. "Hij staat nog wel op tafel maar wordt steeds vaker aangevuld met allerhande luxe producten. Kwaliteit staat voorop en de Nederlander is bereid daar de portemonnee voor te trekken. Driekwart van de bevolking geniet vanavond van traiteurproducten, waaronder luxe vissoorten als zalm, garnalen en paling," aldus Roorda, die verwacht dat champagnekurken het vuurwerk vanavond wel eens kunnen gaan overstemmen.

Naar verwachting wordt er dit jaar een recordaantal van zo'n drie miljoen flessen 'bubbels' verkocht, ruim 600.000 meer dan in 1998. Ook hier geldt dat met name de duurdere champagnes in de belangstelling staan. Dit wordt beaamd door J. de Koning van de Haagse champagnewinkel. "De Moët & Chandon blijft de beste verkochte fles.

Champagne van ƒ4500

Zij hebben zelfs een speciale 3-liter Dom Pérignon uitgebracht, die ƒ4500 kost. Ook daar heb ik er inmiddels tien van verkocht. De mensen willen er echt iets speciaals van maken. Zelfs de jeugd komt hier op gympies binnen om speciaal voor het millennium een goede fles champagne aan te schaffen. Dat is fantastisch."

Ook de vuurwerkhandel zal vanavond handenwrijvend de balans op maken. Voor het eerst in de geschiedenis werd de magische grens van honderd miljoen gulden doorbroken en veel vuurwerkhandelaren moesten gisteren al 'nee' verkopen. Met name het duurdere siervuurwerk vindt gretig aftrek onder de Nederlanders.

"Vorig jaar was al een topjaar voor ons, maar deze millenniumwisseling overtreft alle verwachtingen. De mensen geven voor deze gelegenheid echt fors geld uit en zijn bereid daarvoor een uur in de rij te staan", aldus H. Kapel, secretaris van de Federatie Vuurwerkhandel Nederland.

Van het millenniumprobleem lijkt de Nederlander niet echt wakker te liggen. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, is er in ons land dan ook geen sprake van hamsteren. "Absoluut niet", vertelt woordvoerster M. Rozemeijer van Albert Heijn. "We merken wel dat er in sommige winkels meer water wordt ingeslagen, maar van hamsteren is geen sprake. Ja, van champagne misschien..."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl