'Smiles' is een loyaliteitsprogramma dat zich al enkele weken rechtstreeks
richt op de medewerkers van reisbureaus. De grote vliegallianties zorgen
voor steeds grotere verschillen in tarieven, kwaliteit en (door)verbindingen,
waaruit alleen met onafhankelijke adviezen de juiste keuze kan worden
gemaakt.
Algemeen directeur Joes van Genuchten van Nederlandse grootste zakenreisconcern
First Travel Management, marktleider in zakenreizen, heeft zijn medewerkers
verboden aan de actie mee te doen. De zakenreizigers van First zijn daarvan
in een brief op de hoogte gesteld. Ook andere reisorganisaties hebben
moeite met 'smiles'.
"De KLM actie is ontoelaatbaar. Ons grootste goed, de onafhankelijkheid
van onze reisadviezen, zou daarmee in gevaar worden gebracht. Ik geef
onze cliënten de garantie dat we onze adviezen zonder enige band
met de KLM zullen blijven geven", aldus de First-directeur over de KLM-campagne,
die al met 'smeer-miles' wordt aangeduid.
De zakenreisorganisatie First met een jaaromzet van meer dan 800
miljoen gulden behoort voor 91% tot het Duitse Hapag Lloyd/ TUI concern,
de grootste reisorganisatie van Europa waarvan ook de Travel Unie in ons
land deel uitmaakt. De KLM bezit de overige 9% van de aandelen. "Ook die
band hoeft op onze onafhankelijke opstelling tegenover de reisbranche
geen invloed hebben", bezweert Joes van Genuchten.
De topman van First heeft al zijn cliënten, waartoe het merendeel
van de multinationals en andere grote ondernemingen in ons land behoren,
in een brief verzekerd, dat de smiles van de KLM niet in de zakken van
zijn medewerkers zullen belanden.
"Als grootste agent van de KLM wereldwijd hebben wij met de KLM een goede
zakelijke samenwerking. Echter in dit initiatief zien wij een mogelijk
probleem rondom de afhankelijkheid van onze reisadviezen", schrijft de
directie die ook de KLM-directie van dat standpunt op de hoogte heeft
gebracht.
KLM-woordvoerder Hugo Baas liet gisteren in een reactie weten: "Overal
waar zaken worden gedaan, worden ook incentives, beloningen, gegeven.
Niemand is verplicht om daaraan mee te doen. We respecteren besluiten
als dat wordt afgewezen. Maar we adviseren wel dan ook 'ns na te gaan
wat andere luchtvaartmaatschappijen op dit gebied al zo doen."