Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
28 december 1999
 

[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[Matranortel]
[BOL]
[V & L informatica]

KLM geeft airmiles aan
personeel reisbureaus

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, dinsdag

De KLM probeert reisbureaumedewerkers om te kopen met airmiles voor het boeken van KLM-vluchten in plaats van die van de concurrenten.

De beloningsactie van de KLM met de zogenoemde 'smiles' betekent dat geen sprake meer is van onafhankelijke reisbureau-adviezen, omdat de belangen van het personeel een rol spelen.

'Smiles' is een loyaliteitsprogramma dat zich al enkele weken rechtstreeks richt op de medewerkers van reisbureaus. De grote vliegallianties zorgen voor steeds grotere verschillen in tarieven, kwaliteit en (door)verbindingen, waaruit alleen met onafhankelijke adviezen de juiste keuze kan worden gemaakt.

Algemeen directeur Joes van Genuchten van Nederlandse grootste zakenreisconcern First Travel Management, marktleider in zakenreizen, heeft zijn medewerkers verboden aan de actie mee te doen. De zakenreizigers van First zijn daarvan in een brief op de hoogte gesteld. Ook andere reisorganisaties hebben moeite met 'smiles'.

"De KLM actie is ontoelaatbaar. Ons grootste goed, de onafhankelijkheid van onze reisadviezen, zou daarmee in gevaar worden gebracht. Ik geef onze cliënten de garantie dat we onze adviezen zonder enige band met de KLM zullen blijven geven", aldus de First-directeur over de KLM-campagne, die al met 'smeer-miles' wordt aangeduid.

De zakenreisorganisatie First met een jaaromzet van meer dan ƒ800 miljoen gulden behoort voor 91% tot het Duitse Hapag Lloyd/ TUI concern, de grootste reisorganisatie van Europa waarvan ook de Travel Unie in ons land deel uitmaakt. De KLM bezit de overige 9% van de aandelen. "Ook die band hoeft op onze onafhankelijke opstelling tegenover de reisbranche geen invloed hebben", bezweert Joes van Genuchten.

De topman van First heeft al zijn cliënten, waartoe het merendeel van de multinationals en andere grote ondernemingen in ons land behoren, in een brief verzekerd, dat de smiles van de KLM niet in de zakken van zijn medewerkers zullen belanden.

"Als grootste agent van de KLM wereldwijd hebben wij met de KLM een goede zakelijke samenwerking. Echter in dit initiatief zien wij een mogelijk probleem rondom de afhankelijkheid van onze reisadviezen", schrijft de directie die ook de KLM-directie van dat standpunt op de hoogte heeft gebracht.

KLM-woordvoerder Hugo Baas liet gisteren in een reactie weten: "Overal waar zaken worden gedaan, worden ook incentives, beloningen, gegeven. Niemand is verplicht om daaraan mee te doen. We respecteren besluiten als dat wordt afgewezen. Maar we adviseren wel dan ook 'ns na te gaan wat andere luchtvaartmaatschappijen op dit gebied al zo doen."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl