'Opstappen VARA funest
voor publieke bestel'
door Marcel Frost
HILVERSUM, dinsdag
De Raad van Toezicht van de NOS maakt zich ernstig zorgen over de
toekomst van het publieke bestel, nu de VARA mogelijk commercieel wil
gaan.
In een brandbrief aan staatssecretaris Van der Ploeg (Media), de VARA
en de Raad van Bestuur van de NOS laat men weten dat de gevolgen zeer
ingrijpend en schadelijk zijn voor de kwaliteit en pluriformiteit van
de Nederlandse publieke omroep. VARA-voorzitter Vera Keur heeft gisteren
haar plannen toegelicht aan de staatssecretaris.
"Wij vragen ons af of alle betrokken partijen de dramatische
gevolgen voldoende beseffen, mocht de VARA daadwerkelijk besluiten uit
het publieke bestel te stappen. Wij zijn van mening, mits de wil daartoe
aanwezig is, dat de verschillen van opvatting tussen betrokken partijen
te overbruggen zijn", schrijft de Raad.
Adviezen
De Raad van Toezicht haalt het rapport van de Commissie Verwers aan,
die in 1996 pleitte voor een krachtige publieke omroep. In het rapport
stond een aantal aanbevelingen waarvoor brede steun was. In de toekomstige
omroepwetgeving komen echter volgens de Raad te weinig elementen terug
van de toen gedane adviezen.
Het NOS-bestuur dient volgens de Raad een meer dienstbare dan een dirigerende
rol te moeten spelen in het bestel; de omroepen moeten een grote mate
van zelfstandigheid behouden. De VARA zou eerst binnen het publieke bestel
moeten kijken wat de mogelijkheden zijn voor ze zich over een commerciële
toekomst oriënteert.
Hoewel de plannen van de VARA uiterst serieus zijn,
zijn er de nodige vraagtekens te plaatsen bij de haalbaarheid ervan. Henk
Slotboom, media-analist voor de bank Julius Bär, denkt dat de omroep
het in zijn eentje commercieel moeilijk haalt. "Ze zullen al enkele tientallen
miljoenen guldens op tafel moeten leggen om uit het bestel te kunnen stappen.
Faciliteiten, studio's en kantoorruimten zijn immers met publiek geld
opgezet. Vervolgens moeten er films en programma's worden gekocht bij
de grote maatschappijen en die doen niet graag zaken met een nieuwe en
kleine partij. En er moet een afdeling worden opgezet die de advertentieruimte
verkoopt."
Winst maken
"Stel dat de VARA zich bij NET 5 wil aansluiten, zal ze zich daar ook
moeten inkopen. SBS zegt niet zomaar 'kom er maar gezellig bij'. En hoe
zit het met de winst? De VARA is een vereniging en voor de oudere leden
is winst maken hetzelfde als vloeken in de kerk. Gaat de VARA straks aandelen
uitgeven onder de leden?"
Een ander punt van de VARA is dat de omroep bij een commerciële
toekomst geen programma-onderbrekende reclame wil uitzenden. "Benieuwd
hoe ze dat oplossen, want reclameblokken mogen maar een bepaalde lengte
hebben. Als je alleen reclame tussen de verschillende programma's brengt,
redt je het financieel niet, want je kunt niet genoeg verkopen."
"De VARA wil haar identiteit behouden en daar horen ook programma's
als NOVA en Zembla bij. Die zijn voor een commercieel station haast niet
te betalen. Als de VARA weggaat, moet de omroep veel meer van zijn identiteit
inleveren dan dat ze in het publieke bestel blijft", denkt Slotboom.
|