Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
24 december 1999
 

[V & L informatica]
[Matranortel]
[Veilinghal]
[BOL]
[ABN AMRO]

Van der Valk
achter redding
Air Holland

  door Arnold Burlage - SCHIPHOL, vrijdag

Het Van der Valk-concern is een van de belangrijkste financiers achter de gedeeltelijke redding van Air Holland.

De luchtvaartmaatschappij, die bijna twee maanden uitstel van betaling heeft gehad, maakt een doorstart in sterk afgeslankte vorm, voorlopig met slechts één Boeing 737 en niet meer dan een 100-tal van de oorspronkelijk meer dan vierhonderd medewerkers. De komende zomer zullen mogelijk twee toestellen worden ingezet.

De broers Ad en Gertjan van der Valk verenigden zich met enkele andere financiers onder wie Bert Verduin, directeur van een vliegopleidingsinstituut in Amersfoort op het allerlaatste moment om op de puinhopen van het creperende Air Holland een nieuwe maatschappij te gaan bouwen.

Enkele andere veel belovende reddingspogingen leden keer op keer schipbreuk in de laatste uren voor het tekenen van een akkoord, zoals vorige week nog de doorstart waarbij de grote Duitse chartermaatschappij Germania was betrokken.

Het Van der Valk-concern, dat al eerder was betrokken bij pogingen om Air Holland over te nemen, onder meer met de Schreiner Luchtvaartgroep, wil Air Holland vrijwel zeker gaan inzetten voor vluchten naar de Nederlandse Antillen.

Het bedrijf beschikt over een populair hotel en resort op Curaçao en Bonaire en volgens de plannen binnenkort wellicht ook op St. Maarten. Nu al kunnen met Van der Valk gasten twee retourvluchten per week worden gevuld.

Naast de nieuwe financiers, verenigd onder de korte aanduiding LLP1, wat staat voor de veel belovende naam Long Lasting Profits (lang durende winst), doen ook de crediteuren van Air Holland voor 25% mee aan de redding. Zij hebben volgens bewindvoerder mr. M. Pannevis een vordering op het huidige Air Holland van ƒ50 à ƒ60 miljoen gulden. Maar het is niet uitgesloten dat dit uiteindelijk ƒ100 miljoen zal worden", zei hij gisteren opgelucht na zijn reddingspoging die bijna twee maanden in beslag nam.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl