Unique is momenteel tevens bezig een eigen reïntegratie-afdeling
voor arbeidsongeschikten op te zetten. Hiervoor wordt onder meer samengewerkt
met verzekeraar De Amersfoortse. Koepelorganisatie, de ABU, adviseerde
dit eind vorige maand vooruitlopend op de reorganisatie van het sociale
zekerheids-stelsel.
"Binnen twee jaar komen we met een zelfstandige reïntegratie-afdeling.
Dat loont zeker, want heel veel goede mensen zitten nu thuis", aldus Houwen.
De ruim 900.000 wao'ers in ons land zijn volgens de Unique-topman een
gigantische arbeidspool, waar vooral het mkb zich meer op zou moeten richten.
De eerste negen maanden van 1999 wisten de uitzendbureaus van Unique
International (Unique, Ad Rem, Shorttrack) op eigen kracht met 10% te
groeien. De concurrentie noteerde een gemiddelde groei van 6%. Houwen
ziet hierin een bewijs dat Unique het beter aanpakt dan de concurrentie.
De groei zit hem vooral in de verschillende segmenten voor hoger opgeleiden.
Het aandeel van laaggeschoold productiewerk, dat nu nog ruim 50% van al
het uitzendwerk inneemt, is licht dalende. De grote uitzendbureaus spelen
hier op in door zich middels aparte werkmaatschappijen speciaal te richten
op één bepaalde bedrijfssector en/of functieniveau.
Omzethonger
Unique zag deze ontwikkeling naar eigen zeggen eerder aankomen. "Ongeveer
75% van onze inleners komt uit het mkb. Per vestiging hebben wij gemiddeld
100 mkb-bedrijven als klant. Onze omzethonger stillen door alleen volume-contracten
binnen te halen is niet ons doel. Ons grote assortiment aan banen en bedrijfsculturen
is de basis van ons succes."
Houwen richt zich daarom binnenkort tot werkgeversorganisatie MKB-Nederland,
met wie hij graag wil samenwerken. "Het mkb moet zich nadrukkelijker de
vraag stellen hoe ze de hoger opgeleide man of vrouw kunnen verleiden
bij een klein bedrijf te gaan werken. Een start of doorstart bij een dergelijk
bedrijf is hartstikke interessant", zegt Houwen.
Hij benadrukt dat de Unique-medewerkers door dagelijks mkb-bedrijven
te bezoeken, beter op de wensen kan inspelen van de werknemer. "De werknemer,
oftewel de 'bv-ik', stelt steeds hogere eisen. Qua arbeidsvoorwaarden
en bedrijfscultuur. Wij kunnen loopbaan-faciliteiten bieden." Dit geldt
met name voor de hoger opgeleide uitzendkrachten, die vaak aan het begin
van hun carrière in het mkb brede ervaring willen opdoen en zich
nog niet willen binden.
Volgens Houwen moet de mkb-ondernemer niet bang zijn werknemers op den
duur weer te laten gaan. "Lifetime-employment bestaat niet meer. Daarnaast
is extra profilering erg belangrijk. Kijk tevens als ondernemer naar de
meerwaarde van je regio." Houwen geeft als voorbeeld de zoektocht naar
een psychiater voor een klant in Friesland. Uiteindelijk werd er een gevonden
die ook fervent watersporter was en daarom graag wilde verhuizen. "Werk
hiervoor desnoods samen met de plaatselijke VVV", adviseert hij. Ook de
naam mkb vindt Houwen eigenlijk uit de tijd. "Innovatie- en groeibedrijven
klinkt minder stoffig."