Met de pas verworven opdracht voor de renovatie van het Olympisch stadion
in Berlijn in hun zak, lopen de Arcadis-vertegenwoordigers zelfverzekerd
rond in het betonnen karkas in Tunis dat in september 2001 het toneel
zal zijn van de veertiende editie van de 'Olympische' Spelen voor de landen
rond de Middellandse Zee. Met de opdracht voor de bouw van het prestigieuze
stadion, de infrastructuur en een compleet Olympisch dorp kosten $400
miljoen wil president Ben Ali Tunesië internationaal op de kaart
zetten.
Het aantrekkelijke beeld en vooral ook de relatief lage kosten van Amsterdam
Arena lokten de Tunesische overheid naar bouwcombinatie Arcadis/Ballast
Nedam voor de opdracht voor de bouw van een nieuw Olympisch stadion in
Tunis. De laatste trok zich op het laatste moment terug vanwege onbekendheid
met de omgeving en uit vrees voor teveel Franse concurrentie, waarna Arcadis
in zee ging met de Spaans/Koreaanse aannemerscombinatie Hyundai/Ferrovial.
Met de bouw van het stadion voor 60.000 toeschouwers is een bedrag van
$120 miljoen gemoeid.
Ondanks de groeiende activiteiten op het gebied van stadionbouw - het
concern tekende behalve voor Amsterdam, Tunis en Berlijn ook voor het
ontwerp en technische uitwerking van onder meer de renovatie van het Feijenoord-
en Roda JC-stadion en de ontwikkeling van het Gelredome in Arnhem - betreurt
Arcadis de terugtrekking van Ballast Nedam. "Na Amsterdam ArenA hadden
we graag als partners willen blijven optreden samen met Ballast Nedam,
ABN Amro en Philips. Samen staan we sterker dan alleen. Het is jammer
dat Ballast Nedam dat niet zo ziet", zegt Jeroen van Tets, manager sport
en vermaak bij Arcadis.
Impuls
Volgens Van Tets is het aantrekkelijker voor opdrachtgevers als je als
bouwcombinatie garant kan staan voor het 'totale plaatje': ontwerp, bouw,
financiering, techniek en exploitatie. "Nationale overheden hebben vaak
geen idee wat ze precies willen. Ze bellen op met de vraag: 'wat kost
een stadion?' Wij vragen dan welke functies het stadion moet krijgen,
hoeveel toeschouwers het moet herbergen etc., etc. Maar het antwoord luidt
dan vaak: 'We don't know. You tell us'. Voor een bouwonderneming is het
heel makkelijk om ergens een stadion neer te zetten. Maar wij vinden dat
een stadion meer is dan een betonnen doos voor alleen voetbal. Zeker met
de strengere veiligheidseisen van de FIFA na het Heizel-drama en de ramp
in Hillsborough. Een stadion moet ook bijvoorbeeld een impuls kunnen geven
aan de omgeving. Dat hebben we met de Arena heel goed kunnen laten zien."
Bij de bouw van het Olympisch stadion in Tunis heeft Arcadis te maken
met Franse veiligheidseisen en locale wet- en regelgeving. Reden waarom
Arcadis evenals andere Nederlandse bouwers en projectontwikkelaars graag
gebruik maakt van locale expertise. Behalve architect Rob Schuurman van
de ArenA, is daarom ook de Tunesische architect Riadh Bahri vanaf het
begin bij de bouw betrokken geweest. "Zonder mij was alles hier roze geweest",
zo verklaart hij het nut van zijn betrokkenheid. Maar buiten de zorg voor
bescheidener kleurtinten heeft Bahri bijvoorbeeld ook geregeld dat de
ultramoderne glazen pui van de hoofdingang werd vervangen door een meer
Arabisch aandoende façade met stenen bogen.
Met de bouw van het stadion hoopt Tunesië het arme zuiden van de
stad Tunis op te krikken. Het binnenhalen van de veertiende editie van
deze mediterrane spelen, waar 21 landen rond de Middellandse Zee aan deel
nemen, is voor Tunesië "een kans om te laten zien welk niveau het
land in de afgelopen jaren heeft bereikt", vertelt directeur Habib Ammar
van het organisatiecomité. Naast het stadion worden ook een atletiekstadion,
een zwembad en kleinere sportfaciliteiten gebouwd. Het gebied is al ontsloten
door nieuwe wegen en openbaar vervoer. Ook zijn scholen, een ziekenhuis
en een winkelcentrum in aanbouw. De duizend appartementen van het Olympische
dorp zullen tegen aantrekkelijk lage prijzen worden verkocht aan Tunesische
ambtenaren omdat alleen zij financiering kunnen krijgen. De grondprijzen
rond het stadiongebied schieten volgens Ammar reeds de lucht in vanwege
de belangstelling van nationale en internationale investeerders.
De opdracht levert Arcadis een bedrag van ongeveer $15 miljoen op. Arcadis
zag in het derde kwartaal de winst met 11% stijgen ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar: 4,1 miljoen euro tegen 3,7 miljoen in 1998. De omzet
steeg in die periode met 5,4% tot 160,2 miljoen euro. Voor 1999 verwacht
het ingenieursbureau een groei van het nettoresultaat van 10%(voor buitengewone
baten en lasten).