Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
20 december 1999
 

[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[Matranortel]
[Postbank]
[BOL]

Nutreco wil activiteiten
in Spanje fors uitbouwen

door Danielle Rossingh - MADRID/GRINON, maandag

Spanje lijkt binnen Europa het beloofde land te worden voor de varkens- en pluimveehouderij. De kostprijs is zo'n 10% lager dan in Nederland, de dieren gedijen in het warme klimaat goed en grond is er nog goedkoop. Het beursgenoteerde vee- en visvoerconcern Nutreco uit het Brabantse Boxmeer is al sinds 1992 actief in Spanje. Op dit moment wordt bijna een vijfde van de totale omzet van het bedrijf op het Iberisch schiereiland gerealiseerd. En dat aandeel lijkt alleen maar groter te worden. "De varkens- en pluimveehouderij zijn echte groeisectoren in Spanje", zegt Aalt Dijkhuizen, hoofd van de business groep Agri Nutrition van Nutreco. Agri Nutrition is de Europese marktleider in veevoer en premixen (vitaminen- en mineralenmengsels voor vee).

Sinds Spanje in 1986 lid werd van de toenmalige Europese Gemeenschap is er in het land veel veranderd. "Wij zijn een modern Europees land geworden na de donkere tijden onder Franco", zegt José Maria Moreno, directeur van de Spaanse Nutreco-dochter Nanta. "We zijn erg trots op ons lidmaatschap van de EU, en we werken er momenteel hard aan een industriële en agrarische grootmacht te worden."

Het beursgenoteerde Nutreco is in 1994 ontstaan uit een management buy-out van British Petroleum. Het bedrijf valt uiteen in de business groepen Aquaculture (viskwekerijen en visvoerproductie) en Agriculture. Binnen Agriculture is Agri Nutrition verantwoordelijk voor de productie van mengvoer, premixen en voederadditieven voor pluimvee, varkens en rundvee. Animal Products herbergt fokkerijen voor pluimvee en varkens, pluimveevleesverwerking en varkensvleesverwerking. Zo is in Nederland mengvoerproducent Hendrix UTD sinds kort in het bezit van Nutreco.

Nutreco ging in 1997 naar de Amsterdamse effectenbeurs. "Sinds de beursgang heeft Nutreco zich ten doel gesteld elk jaar een winstgroei te realiseren van 10%. Dat is ruimschoots gelukt", zegt Dijkhuizen. Vorig jaar werd een nettoresultaat geboekt van ƒ114 miljoen. Dat was in 1997 nog ƒ93 miljoen.

Nutreco Espana is sinds 1992 in de majestueuze hoofdstad Madrid gevestigd. Een groter contrast tussen de elegante Spaanse stad met haar imposante avenues, pleinen en parken en het dorpse Boxmeer is welhaast niet mogelijk. Toch lijkt de Brabants-Spaanse combinatie te werken. Van de totale omzet van ƒ5,4 miljard wordt 17% (ƒ972 miljoen) behaald in Spanje. Met de Spaanse dochters Euribrid (fokkerij), Trouw Nutrition (premixen), Nanta (mengvoer en varkenshouderij) en Sada (pluimveevleesverwerking) is Nutreco in Spanje marktleider in veevoeders. De helft van de Spaanse omzet wordt gerealiseerd in de mengvoeders, 38% in de pluimveevleesverwerking en 6% in premixen.

"Nutreco Espana heeft ten doel een winstgroei van tenminste 10% per jaar te behalen", aldus Dijkhuizen. "De Spaanse markt voor onze producten heeft groeipotentie en zal steeds meer consolideren. Daar willen we als Nutreco bij zijn. Overnames sluiten we dus niet uit."

De dochterondernemingen in Spanje bevinden zich bijna allemaal in een groeimarkt. "Tachtig procent van onze 12 fabrieken in Spanje en Portugal gebruiken op dit moment hun totale productiecapaciteit. Om door te kunnen groeien, willen we een aantal fabrieken vergroten en nieuwe overnames doen", zegt José Maria Moreno van Nanta.

"Door de verschillende activiteiten is het voor Nutreco Espana mogelijk synergievoordelen te behalen. Zo levert Nanta pluimvee aan Sada, levert Euribrid zeugen aan ons en betrekken we premixen en andere producten van Trouw Nutrition. Dat levert een kostenvoordeel op, maar is ook essentieel met het oog op voedselveiligheid en traceerbaarheid van de producten", aldus Moreno.

Dijkhuizen beaamt dat. "Ten tijde van de dioxineaffaire konden we dankzij onze geïntegreerde dochterondernemingen in Nederland direct zien of onze producten besmet waren met dioxine. Gelukkig waren ze dat niet, maar zo'n affaire leert je dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn."

"De kracht van Nutreco is dat we sterk verspreid zijn over de hele wereld. Als het in Nederland slecht gaat door de varkenspest en de perikelen rond de varkenswet, dan kunnen we dat bijvoorbeeld in Spanje goed opvangen. Ook werkt de combinatie visteelt en veehouderij in ons voordeel, want het zijn twee heel verschillende activiteiten waardoor je het risico kan spreiden", aldus Dijkhuizen.

De kostenvoordelen in Spanje trekken ook Nederlandse varkenshouders aan. Gerard Riphagen begint volgend jaar een varkensbedrijf met 1200 zeugen in de buurt van Zaragoza. In Nederland heeft hij een bedrijf met in totaal zo'n 3500 varkens. "Uitbreiden kan in Nederland bijna niet meer door de strenge regelgeving. In Spanje hoef je niet te investeren in dure varkensrechten en zijn grond, mestafzet, stallen, energie en veterinaire zaken veel goedkoper. Bovendien voelen de varkens zich in het warme klimaat veel beter dan in Nederland", vertelt hij.

Riphagen zal voor zijn Spaanse bedrijf voer afnemen van Nutreco Espana. "Nutreco heeft mensen in dienst die mij wegwijs kunnen maken op de Spaanse markt. Ze kunnen me bijvoorbeeld helpen bij het opzetten van een koelingssysteem in de stallen: daar hebben we in Nederland nooit mee te maken." Riphagen denkt dat de Spaanse varkenshouderij snel in grootte zal groeien. "Uiteindelijk wil ik met mijn Spaanse bedrijf naar 3300 zeugen. Vraag naar varkensvlees is hier genoeg."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl