Verdachte Zeeuwse
moord bekent alsnog
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG, zaterdag
De 38-jarige Rotterdammer T.K. die juni dit jaar werd vrijgesprokken van moord op zijn 40-jarige landgenoot 'Hadji' Yalcinkaya heeft zich alsnog bij de politie gemeld en een bekentenis afgelegd. Volgens K. kon hij de waarheid voor Allah niet langer verzwijgen.
De bekentenis komt vlak voor de behandeling in hoger beroep, die door officier van justitie mr. J. Valente is ingesteld. Had de officier geen beroep ingesteld, dan had de bekentenis van K. voor hem geen gevolgen gehad. Het lijk van Yalcinkaya werd eind maart 1998 in de Oosterschelde door vissers gevonden. K. zou hem om het leven hebben gebracht door hem eerst te mishandelen en vervolgens van de Zeelandbrug te gooien.
Via een telefoonkaart, die op het lichaam van het slachtoffer werd gevonden, leidde het spoor naar K.
Column Prof. dr. B. Smalhout:
Kunnen we ze nog ruilen?
Anderhalve week geleden schoot de zeventienjarige Turk Ali D. op De Leygraaf-school
te Veghel vier leerlingen en een docent neer. Eigenlijk was het de bedoeling
geweest alleen de Turkse leerling Hassan Keskin dood te schieten. Maar
Ali was een klunzige schutter. Hij knalde maar wat in het rond. Zodoende
vielen er alleen gewonden en gelukkig geen doden. Maar het Nederlandse
Veghel stond via de tv-zender CNN opeens wél op de wereldkaart.
Een golf van publiciteit volgde, want deze moordaanslag
was een zogenaamde ere-wraak en dat is een typisch oosters-islamitische
folklore, waar wij als simpele polderbewoners maar niet aan kunnen wennen.
Ali's vijftienjarige zusje Yeliz vrijde met de negentienjarige Hassan
en dat scheen niet de bedoeling te zijn van Ali's familie. Hassan had
de eer van Yeliz en haar familie geschonden en dus moest hij dood. Zoiets
schijnt meestal in gezinsverband te worden besloten waarbij pa het uiteindelijk
voor het zeggen heeft. Meestal moet de jongste zoon het bloedige klusje
opknappen, waarna die zichzelf vrijwillig bij de politie aangeeft en verder
in het Turkse koffiehuis als held wordt beschouwd. Hij heeft immers de
familie-eer, de 'sharaf' gered.
Soms wordt de ongewenste vrijer vermoord, maar dikwijls
ook de dochter of het zusje. In de meeste islamitische landen krijgt de
moordenaar een pro-forma gevangenisstraf van hooguit zes maanden, want
eer is daar belangrijker dan een mensenleven. En vrouwen zijn in die cultuur
soms niet meer dan wegwerpproducten. De Turkse criminoloog dr. Yücel
Yesilgöz, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, legde ons uit
dat dit alles in Turkse ogen 'zinvol geweld' is. De ere-wraak is immers
een 'levend element' in de Turkse cultuur. Het behoort, zei hij, tot de
'kernidentiteit' van zijn landgenoten. Ook bij de moderne Turken. Daar
moeten wij als polderjongens een beetje begrip voor hebben.
Zo werd op 22 juni jongstleden in Zwijndrecht de 29-jarige
Kezban Vural onder de ogen van haar kinderen Cohan (7) en Medine (9) op
straat door haar ex-man doodgeschoten. Zijn eergevoel was door de echtscheiding
aangetast. Enkele dagen later werd te Amersfoort de 30-jarige Naciye Kurt
onder de ogen van haar dochtertje Hazal in de badkamer door pappa Nesat
met een mes vermoord. Haar keel werd doorgesneden. In 1993 werd de 21-jarige
Özden op de parkeerplaats van het Academisch Ziekenhuis te Utrecht
door haar broertje met pistoolschoten afgemaakt. Ze had eveneens de familie-eer
geschonden door ongehuwd zwanger te worden. In januari van dit jaar doodden
twee Turkse jongeren twee willekeurige Nederlandse meisjes. Ze waren diep
beledigd omdat ze uit de Gorkumse disco Bacchus waren gezet. Op 15 november
1998 stak vader Mohammed zijn dertienjarige dochtertje Nadia met een mes
dood. Gewoon op straat, op de Amstelveenseweg in Amsterdam. Volgens pa
had ze wel twéé jongens gezoend en dus haar eer verloren.
De lijst van de ere-moorden is lang en het einde is nog
niet in zicht. Talloze deskundigen hebben er al hun mening over gezegd
en het komt allemaal op hetzelfde neer: familietradities, oude stamgewoonten,
cultuurverschillen, andere religie, moeizame integratie, geringe ontwikkeling
en de machtige sociale terreur via geouwehoer in het Turkse koffiehuis.
Daar zouden we eigenlijk rekening mee moeten houden. Zo luidt de ultieme
bullshit van links-progressieve politiek-correcte ethici die onze
samenleving al dertig jaar van hoog tot laag demoraliseren.
Heilig
De allochtoon is heilig verklaard. Jarenlang mocht
na een misdaad niet eens gemeld worden dat de dader uit Marokko, Turkije,
de Antillen of Iran kwam. Slechts de mededeling dat de 'Amsterdammer'
Hassan B. en de 'Rotterdammer' Joessoef C. nog voortvluchtig waren, deed
vermoeden dat het wiegje van de daders niet in Urk of Volendam had gestaan.
Intelligente Nederlanders, die het allochtonenprobleem openlijk en ook
kritisch wilden bespreken zoals recentelijk bijvoorbeeld mr. G.B.J. Hiltermann,
prof.dr. Pim Fortuyn, prof.dr. Heleen Depuis en de journaliste Heleen
Crul, kregen heel links Nederland roze-schuimbekkend over zich heen.
Nederland is eeuwenlang een gastvrij land geweest voor
immigranten uit alle delen van de wereld. Chinese hongerlijders, joden
uit Polen, Duitsland, Spanje, Rusland en Portugal, Franse Hugenoten, Spaanse
en Griekse landarbeiders, gevluchte Vietnamezen, Hongaren en Tsjechen.
Allen waren welkom. Ze werkten hard, ze leerden de taal, stuurden hun
kinderen naar school, bouwden een bestaan op en eerbiedigden de Nederlandse
wet. Ze verrijkten onze cultuur.
Dat is heel wat anders dan het zweverig-ethische gezwets
over de huidige allochtonen, die soms na een verblijf van tientallen jaren
nog geen woord Nederlands spreken, in getto's wonen en zich soms ernstig
misdragen. Het ergste is nog wel dat de geschifte ere-moordenaars de goede
naam verpesten van hun landgenoten die zich uitstekend hebben geïntegreerd
en die een aanwinst zijn voor onze samenleving. Zoals bijvoorbeeld de
charmante cabaretière Nilgün Yerli, die, hoewel 100 procent
Turkse, in uitstekend Nederlands alleraardigste columns schrijft in Het
Parool en het Utrechts Nieuwsblad. Het is dit soort immigranten, die de
bescherming verdienen van onze overheid.
Het is dan ook een ondoorgrondelijk raadsel waarom
al die moordende Turken en Marokkanen in Nederland kunnen blijven wonen,
maar de door en door fatsoenlijke en hard werkende Turkse kleermaker Gümüs
met zijn hele gezin door onze totaal gestoorde overheid twee jaar geleden
het land werd uitgeschopt. Kunnen we de waardeloze Veghelse schutter niet
inruilen voor een goede Turkse kleermaker?
|