Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
18 december 1999
 

[CMG]
[Netaspect]
[Demon]
[BOL]
[Primafoon]
[ABN AMRO]
[Eurocard/Mastercard]

Schiphol mag groeien

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, zaterdag

De luchthaven Schiphol mag van het kabinet de komende twintig tot vijfentwintig jaar binnen strenge milieunormen op de huidige locatie in de Haarlemmermeer doorgroeien.

De nieuwe milieu- en geluidsnormen die binnenkort worden vastgesteld zullen daarbij streng worden gehandhaafd, kondigde premier Kok gisteren na het kabinetsberaad aan.

Het aantal vluchten van en naar de luchthaven kan daardoor mogelijk worden verhoogd van de huidige ruim 400.000 tot circa 600.000 vluchtbewegingen. Minister Pronk (Milieu) heeft zijn verzet tegen de groei gestaakt.

PvdA, VVD en D66 in de Tweede Kamer zijn tevreden met het besluit. Het CDA plaatst kanttekeningen en vindt dat er toch een serieus onderzoek moet komen naar een vliegveld in de Noordzee. De milieubeweging is echter zeer ontstemd en verwacht dat de normen leiden tot meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar op Schiphol.

Premier Kok sprak gisteren van 'knap werk' van het kabinet. "Velen dachten dat het kabinet hier niet uit zou komen, maar het is wel degelijk gelukt. Dat brengt ook rust rond dit dossier. Als de ecologische ruimte op is dan is er ook een beperking aan de economische ruimte."

De minister-president benadrukte dat de groei van Schiphol 'beheerst' zal zijn. Door stillere vliegtuigen en andere aanvliegroutes te gebruiken moet dit mogelijk zijn. Uiteindelijk zullen tot 2015 100 woningen moeten worden gesloopt. "De milieunormen zullen uiteindelijk bepalend zijn", aldus Kok.

Schiphol en de luchtvaartsector zullen hier op in moeten spelen door via nieuwe technieken minder overlast en lawaai te veroorzaken. Bij overschrijding van de vliegtuigen die een verkeerde route nemen volgt er een lik-op-stukbeleid met hoge boetes.

Volgens Netelenbos zal er ook bij een dringende reden om af te wijken van route worden beboet. "Van gedogen is geen sprake meer", aldus Netelenbos. Het gebruik van de nieuwe milieunormen mag niet leiden tot meer groei. Voor straf kan een landingsbaan tijdelijk worden gesloten. Ook wordt het vliegen tussen zes en zeven uur 's ochtends zwaar ontmoedigd.

Eiland

De bouw van een nieuw vliegveld op een eiland in zee is voorlopig op de lange baan geschoven. "Zo'n eiland is meerdere stations te ver weg. Dat kost smakken met geld en de luchtvaartsector wil niet betalen en de belastingbetaler kun je daarvoor ook niet laten opdraaien. Het is onbetaalbaar en er kleven forse milieubezwaren aan", zo stelde Kok.

De premier gaf echter aan dat de eilandplannen daarmee niet in de prullenbak verdwijnen. "We gaan wel doorstuderen, want wellicht komt deze optie weer in beeld wanneer blijkt dat het met nieuwe technieken alsnog mogelijk wordt."

Positieve reacties op
besluit van kabinet

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, zaterdag

VVD-Kamerlid Te Veldhuis noemt het 'een verstandig besluit' van het kabinet om geen vliegveld in zee te bouwen. "Dat ligt in de lijn met wat de VVD de afgelopen twee jaar naar voren heeft gebracht. Het was te kostbaar, te kwetsbaar en juridisch niet haalbaar", aldus Te Veldhuis, die vindt dat alle aandacht nu moet worden gericht op 'beheerste groei' van Schiphol. "We moeten de lijn kiezen dat daar in de toekomst alleen stille en schone vliegtuigen mogen landen."

De PvdA is blij dat het kabinet wil dat de milieunormen op Schiphol worden gehandhaafd. "De hoofdzaak is nu het vastleggen van nieuwe wettelijk handhaafbare normen voor het geluid, de veiligheid en de luchtkwaliteit", aldus PvdA-Kamerlid Van Gijzel.

Ook D66-Kamerlid Van Walsem is tevreden met het kabinetsbesluit. "Ik ben blij dat de D66-lijn voor beheerste groei wordt gevolgd en dat er in ieder geval geen eiland in zee komt", aldus de democraat, die vindt dat een dergelijk eiland dan ook voor ten minste 20 jaar in de ijskast moet. "Dat voorkomt blijvende onzekerheid."

Het CDA vindt dat een luchthaven in zee nog wel nader moet worden onderzocht. "Het kabinet concludeert te snel dat het hoofdstuk is gesloten. Als zou blijken dat een eiland in zee een haalbare kaart is, mag er geen kostbare tijd verloren gaan. We moeten niet tot 2010 wachten maar nu doorgaan met het onderzoek", aldus CDA-Kamerlid Reitsma.

 

 






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl