Marlboro met Mitsubishi
terug in toerwagenstrijd
Van onze Telesportredactie - ZANDVOORT, woensdag
Marlboro wordt vanaf 2000 de nieuwe partner van het Mitsubishi Carisma
Team in het Dutch Touring Car Championship. Daarmee keert de autosport
getrouwe tabaksfirma na vier jaar weer terug als sponsor in het Nederlands
toerwagenkampioenschap. Het besluit houdt ook in dat een einde is gekomen
aan zeven jaar samenwerking met Renault Nederland. Marlboro koos voor
Mitsubishi omdat zij al 'global players' zijn in het WK rallyrijden. Die
lijn wensten beide partijen door te trekken naar het hoogste nationale
niveau, met als intentie een langdurige verbintenis. Allard Kalff en Tim
Coronel zijn in 2000 weer de rijders, maar de mogelijkheid van een derde
rijder blijft open.
"Het was een moeilijke maar rechtvaardige beslissing", aldus Frank Verweij van Philip Morris Nederland. Renault's sportmanager Ron Boon betreurt de switch van Marlboro maar zei: "Wellicht kruisen onze wegen elkaar in de toekomst nog eens. Ik hoop dat Mitsubishi net zo prettig met Marlboro zal samenwerken als wij hebben gedaan. Het is jammer dat Marlboro een andere keuze heeft gemaakt want ik denk dat wij met de Renault Clio een winnende combinatie in het DTCC hebben. Zeker gezien het nieuwe reglement. Marlboro gokt op het verkeerd paard, want de strijd zal zich volgend jaar weer tussen ons en BMW afspelen."
De consumentenactiviteit Marlboro Experience die door Michael Bleekemolen's bedrijf met o.a. Renault-racewagens op het circuit van Zandvoort werd verzorgd, is eveneens gestopt. Bleekemolen blijft ook na zeventien jaar Renault trouw en stapt niet over op Mitsubishi. "Ik sluit daarom niet uit dat we die in een of andere vorm weer opstarten maar dat zal zeker geen tegenhanger van de Experience worden. De formule is namelijk een groot succes", aldus Verweij.
|