Netelenbos moet
wachten met
aanbesteden HSL
Van onze verslaggevers
DEN HAAG, woensdag
De Tweede Kamer heeft verkeersminister Netelenbos gisteren geen toestemming
gegeven om de openbare aanbesteding van de hogesnelheidslijn-Zuid officieel
te starten.
De PvdA-bewindsvrouw moet uiterlijk 1 april volgend jaar
uitsluitsel geven over een groot aantal vragen en onzekerheden die leven
bij de Kamerleden over de gevolgen van zo'n internationale concurrentieslag
op het HSL-spoor. Ook wil de Kamer nog meer duidelijkheid over enkele
standpunten van de minister die lijnrecht tegenover die van NS staan.
Overtuigen
Netelenbos mag tot die tijd verkennende gesprekken blijven voeren met
dertien geïnteresseerde (buitenlandse) vervoersbedrijven, maar de
Kamer eist dat zij ervoor zorgt dat de kandidaten hieraan geen enkel recht
kunnen ontlenen. "Er mag absoluut geen enkele financiële claim uit
voortkomen", zei VVD'er Hofstra. De minister gaat daarmee akkoord, zij
verwacht de Kamer te kunnen overtuigen van haar gelijk.
Pas in het voorjaar hakt de Kamer, die verdeeld is
over de te volgen koers, definitief de knoop door over de vraag of er
openbaar moet worden aanbesteed of dat er alsnog met de Nederlandse Spoorwegen
gesproken gaat worden.
Zeggenschap
In dat laatste geval zou de minister in ieder geval meer zeggenschap
moeten krijgen over het reilen en zeilen bij de NS, vinden PvdA en CDA.
"De verzelfstandiging heeft NS onaantastbaar gemaakt. De minister heeft
helemaal geen positie meer", aldus CDA'er Leers.
Ook Van Gijzel (PvdA) wil "een herziening van de verhouding tussen de
Staat en de NS. Om te voorkomen dat we met hangende pootjes terug moeten
naar de NS als het niks wordt met de openbare aanbesteding". De VVD voelt
weinig voor meer greep van de minister op de NS. "Een samenwerkingsverband
met twee andere bedrijven zou de verhoudingen ook al flink opfrissen",
aldus Hofstra.
De hele Kamer sprak gisteren haar ergernis uit over het geruzie tussen
de minister en haar ambtenaren en de NS. Ook vroeg VVD'er Hofstra zich
openlijk af of de NS wel een eerlijke kans kreeg om mee te dingen naar
het rijden van de flitstreinen.
Minister Netelenbos veegde echter alle kritiek van tafel en stelde dat
zij en haar ambtenaren altijd naar eer en geweten hebben gehandeld.
|