Amsterdam krijgt tolpoorten
Van onze verslaggevers
DEN HAAG/AMSTERDAM, woensdag
Amsterdam gaat als eerste stad vanaf eind 2002 rekeningrijden
invoeren. Op de toegangswegen A2 en A4 komen tolpoorten. Automobilisten
die door de Coentunnel of via de A1 (het Gooi) naar de hoofdstad komen,
worden voorlopig ontzien.
Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren een principe-akkoord
gesloten met vertegenwoordigers van de regio Amsterdam. Vandaag wil de
bewindsvrouw met Utrecht een dergelijke overeenkomst sluiten. Dat is één
van de voorwaarden van de hoofdstad om tot rekeningrijden over te gaan.
De voorstellen bevatten een groot pakket maatregelen
om de bereikbaarheid in en rond Amsterdam en Utrecht te verbeteren, maar
onder andere het kabinet en de gemeenteraden moeten wel hun goedkeuring
geven.
Geldbuidel
Om de hoofdstad over de streep te trekken bij de invoering van rekeningrijden
zal de minister diep in de buidel moeten tasten om andere Amsterdamse
wensen op het gebied van wegen en openbaar vervoer te verwezenlijken.
De plannen van Netelenbos kunnen de Nederlandse schatkist vele honderden
miljoenen guldens gaan kosten. De Amsterdamse GroenLinks-wethouder Frank
Köhler (Verkeer) stelde zelfs dat de hoofdstedelijke regio tot 2010
één miljard gulden extra bovenop de reeds gedane toezeggingen
ontvangt voor oplossing van de fileproblemen en meer openbaar vervoer.
Een meerderheid in de Tweede Kamer van VVD, CDA en GroenLinks
stelt dat de minister Amsterdam heeft omgekocht en wijst het akkoord direct
van de hand. "Wat gaat ze betalen en waaruit?", zegt VVD'er Hofstra, die
erop wijst dat de proef niet zoals afgesproken op vrijwillige basis plaatsvindt.
Opbrengst
VVD en CDA stellen verder dat dit akkoord in strijd is met het wetsvoorstel
omdat de opbrengst van het rekeningrijden niet zoals beloofd teruggaat
naar de burgers maar naar Amsterdam. PvdA en D66 zijn wel blij dat de
kogel door de kerk is.
Minister Netelenbos gaat komende maanden samen met de Amsterdamse
regio de plannen verder uitwerken. Voor 31 maart 2000 moeten er dan definitieve
afspraken liggen. Eind 2002 moet het rekeningrijden worden ingevoerd.
Na twee jaar wordt bekeken of de files inderdaad zijn teruggedrongen.
Als de plannen worden ingevoerd gaan automobilisten die tussen zeven
en negen uur 's ochtends via de A2 (Utrecht-Amsterdam) en de A4 (Den Haag-Amsterdam)
naar de hoofdstad willen reizen vijf tot zeven gulden betalen. Om sluipverkeer
op alternatieve wegen tegen te gaan mag de regio een scala van maatregelen
inzetten variërend van stoplichten tot paaltjes en hekken.
De regio zal eenmalig een bedrag storten in een speciaal fonds voor verbetering
van de mobiliteit, waarna de minister hetzelfde bedrag erbij legt. Dat
kan voor het kabinet oplopen tot een kostenpost van vele honderden miljoenen
guldens. Daarnaast mag Amsterdam tot 2010 de opbrengsten van de tolheffing,
jaarlijks ongeveer 60 miljoen gulden, houden.
Met het geld uit dat fonds en een financiële bijdrage
van het bedrijfsleven kunnen andere Amsterdamse wensen vervuld worden
zoals de bouw van de tweede Coentunnel en de Westelijke Randweg (in totaal
1,5 miljard). Als de tweede Coentunnel er komt zal mogelijk ook aan de
noordzijde van Amsterdam tol geheven gaan worden. Verder wordt de bereikbaarheid
van Schiphol verbeterd en worden er vanaf 2000 tot 2004 versneld spitsstroken
langs de snelwegen aangelegd.
Evenwichtig
Minister Netelenbos reageerde gisteren opgelucht dat zij na maandenlang
onderhandelen eindelijk een akkoord heeft kunnen sluiten voor de eeuwwisseling.
Volgens de PvdA-bewindsvrouw ligt er een evenwichtig pakket maatregelen
op tafel waarin zowel voor haar als voor de Amsterdamse regio 'wat zoets
en wat zuurs' zit. Netelenbos erkende dat er veel weerstand leeft tegen
rekeningrijden. "Maar voor de korte termijn is er nauwelijks alternatief,
want elk ander alternatief kost tien jaar extra tijd."
Directeur André Testa van het GVB, voorzitter van het Koninklijk
Nederlands Vervoer, is groot voorstander van het akkoord tussen de minister
en Amsterdam. "Het is goed geld terug te pompen in het openbaar vervoer.
We moeten er een keer mee beginnen", aldus Testa.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW daarentegen verwacht dat de files rond
Amsterdam niet zullen afnemen door het rekeningrijden omdat er geen alternatieven
zijn. Voor burgers en bedrijven betekent de tolheffing 'een ordinaire
lastenverzwaring'. De werkgevers wijzen er op dat Amsterdam niet stond
te trappelen. "De pot met geld die mevrouw Netelenbos aan Amsterdam geeft
was kennelijk uiteindelijk voldoende om de politieke bestuurders over
de streep te trekken", aldus VNO-NCW.
Bovag-Rai stelt eveneens dat het lijkt of de minister Amsterdam heeft
'omgekocht'. Volgens voorzitter Hoekzema is het rekeningrijden rond de
hoofdstad helemaal niet meer nodig als zij alle toezeggingen voor beter
openbaar vervoer, nieuwe wegen en tunnels en betere benutting van bestaande
wegen nakomt.
|