Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) overlegt met onder meer de Verzekeringskamer en Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) over de invoering van 'minimumnormen' voor productinformatie. Aanbieders van financiële diensten zouden zich in de toekomst aan die normen moeten houden, waar het gaat om reclame-uitingen. "Normen zijn er nu ook wel, maar ze gelden nog niet voor iedereen", aldus hoofd Consumentenzaken Alison Macro van DNB gisteren tijdens een seminar.
De invoering van 'minimumnormen' zou ervoor moeten zorgen dat banken en verzekeraars consumenten niet langer een rad voor ogen draaien door ze rendementsprognoses voor te schotelen die impliceren dat "de bomen de hemel ingroeien". Standaardisering van de reclame-uitingen zou het daarnaast makkelijker moeten maken om de verschillende financiële producten met elkaar te vergelijken, aldus Macro. Daarnaast denkt DNB volgens het hoofd Consumentenzaken aan de verplichte opname van een waarschuwing in advertenties waarin wordt opgeroepen om te gaan beleggen met geleend geld.
Over de invoering van minimumnormen wordt niet alleen overlegd door de drie toezichthouders (sinds de zomer van dit jaar ondergebracht in een Raad van Financiële Toezichthouders). Ook het ministerie van Financiën en een aantal belangenorganisaties (van onder meer verzekeraars en tussenpersonen) nemen deel aan het overleg. "Dat betekent dat het héél moeilijk is om de neuzen dezelfde kant op te krijgen", aldus Macro. Dat de normen er komen, staat volgens het hoofd Consumentenzaken echter vast. "Ik kan alleen niet zeggen wanneer."