Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, dinsdag
De sterke opmars van internet dwingt banken en andere financiële instellingen hun marktstrategie drastisch te wijzigen. Niet langer kan worden uitgegaan van de jarenlange trouw en loyaliteit van de klant aan één bank. De moderne consument kan via het internet een snelle vergelijking van de aangeboden diensten maken en hij pikt zelf de meest voordelige eruit.
Dit blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek 'Millennium top tien voor het jaar 2000', een internationale onderzoek van Deloitte & Touche Consulting dat jaarlijks wordt gehouden onder 50 tot 60 banken en effectenhuizen.
Volgens onderzoeker ing. T. van der Geest van Deloitte moeten de banken proberen zoveel mogelijk toegevoegde waarde te leveren aan de klant.
"Banken moeten weten wie hun klanten zijn welke producten zij willen.
Zij moeten hun dienstenpakket aanpassen aan de klant." Van der Geest noemt
drie punten die essentieel zijn in de nieuwe strategie. Naast klantenbinding
moeten er goede producten én toegevoegde waarde via het internet
worden aangeboden.
Hoewel de Nederlandse banken en effectenhuizen traditioneel een zeer
sterke positie hebben, moeten zij snel reageren op nieuwe ontwikkelingen.
Het behouden van een goede positie is volgens Van der Geest geen kwestie
van geld maar van slagvaardigheid. Een kleine onderneming kan volgens
hem vaak alerter reageren. Nieuwe concurrenten zullen zich aandienen via
het internet. Als voorbeeld noemen de onderzoekers de Bank of Scotland
die via het internet goedkope hypotheken op de Nederlandse markt aanbiedt.