De Duitse chartermaatschappij Germania is vrijwel rond met de overname van Air Holland, dat al wekenlang in surseance van betaling verkeert.
De bewindvoerder bij Air Holland, mr. M. Pannevis, wil dat goede nieuws over de redding van de maatschappij morgen aan het personeel meedelen. Voor die tijd moeten de onderhandelingen met de middelgrote Duitse maatschappij nog worden afgerond.
Eerder waren zowel de Schreiner Luchtvaartgroep als het eveneens Nederlandse zakenreisconcern ATP vrijwel rond met een overname van Air Holland. In beide gevallen werd daarvan door beide Nederlandse bedrijven op het allerlaatste moment afgezien.
De bewindvoerder wilde gisteravond niet ingaan op de bijzonderheden
van de mogelijke redding van Air Holland, waarbij ook nog een Nederlandse
onderneming zou zijn betrokken. Die onderneming is vrijwel zeker Sudtours,
het reisconcern waarvan directeur-eigenaar Hans Mosselman is, één
van de grote aandeelhouders in Air Holland.
Germania bezit een vloot van 23 toestellen, Boeings 737 van de types 300 (12 stuks) en 700 (11 stuks). De particuliere maatschappij vliegt in Duitsland zeer intensief voor het TUI-reisconcern, Europa's grootste reisorganisatie, waartoe ook de Travel Unie in Nederland behoort. De KLM heeft een belang van 9% in de Nederlandse TUI-tak.
Pikante bijzonderheid: de Germania-toestellen, die voor het internationale TUI-reisbedrijf dienst doen, zijn in Duitsland beschilderd in de TUI-kleuren. Directievoorzitter drs. Hans Bakker van de TUI-tak in Nederland zei gisteren in een reactie dat over een dergelijk concept in Nederland (nog) geen plannen bestaan. "Wij hebben vrijwel al onze passagiers ondergebracht bij Transavia en Martinair", liet hij weten.
Forse inkrimping
De Duitse chartermaatschappij wil Air Holland in ons land
voortzetten met 2-3 Boeings 737 van het nieuwste type 800, die plaats
bieden aan bijna tweehonderd passagiers. In de plannen blijft werkgelegenheid
bestaan voor niet veel meer dan honderd medewerkers, tweehonderd minder
dan de huidige overgebleven 300 medewerkers bij Air Holland.
In de gelederen van Air Holland en buiten de maatschappij is met grote
verontwaardiging gereageerd op het weinig chique vertrek tijdens de reddingspogingen
van het hoofd vliegdienst, de chef-vlieger en het hoofd trainingen. Zij
hebben inmiddels een baan bij Martinair, waar onlangs voor de sollicitaties
zelfs in het weekeinde de bureaus werden geopend.
Na het bekendworden van een eventuele overneming van Air Holland door Germania zullen vrijwel zeker nog meer medewerkers, vooral vliegers, opstappen voor een baan bij de concurrentie. De opleidingscontracten van met name de vliegers bij Air Holland, die bij hun aantreden zijn afgesloten, moeten in elk geval door hen bij vertrek worden afbetaald. Het gaat daarbij gemiddeld om zo'n honderdduizend gulden.