Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
14 december 1999
 

[Autosite]
[Vacatures]
[Veilinghal]
[Siteshopper]
[BOL]

Duits vertrouwen in
'de politiek' geschokt

door Theo Jongedijk - BERLIJN, dinsdag

De Duitse burger dreigt door het groeiend aantal affaires het vertrouwen in de politiek te verliezen.

Na oud-kanselier Helmut Kohl (CDU) liggen nu ook bondspresident Johannes Rau en Verkeersminister Reinhart Klimmt (beiden SPD) onder vuur. De dag- en weekbladen puilen uit van ingezonden brieven waarin lezers hun afkeuring uiten over 'de politiek'.

Alleen al vermoedens van omkoopbaarheid door geheime rekeningen, betaalde reisjes en gratis vliegarrangementen geven aanleiding tot teleurgestelde reacties van de 'gewone' man.

Terwijl de Duitse christen-democraten nog druk bezig zijn de schade van de 'affaire Kohl' te inventariseren, kondigt zich al het volgende politieke schandaal aan. Bondspresident Johannes Rau zou zich in zijn 'vorig leven' als minister-president van Noordrijnland-Westfalen gratis hebben laten vervoeren door een particuliere luchtvaartmaatschappij.

De socialistische bewindsman zou deze gunst bij herhaling hebben genoten in het gezelschap van Heinz Schleusser, minister van Financiën in voornoemde deelstaat. De reisjes zouden niet alleen de socialistische SPD in de verkiezingstijd ten goede zijn gekomen, maar ook een privé-karakter hebben gehad. Één van de onbetaalde luchtreizen van Rau voerde naar een vakantiehuisje aan de Noordzee, zo luidt althans de beschuldiging in de pers.

Het jachtseizoen op groot politiek wild is door de Duitse pers al een paar maanden geleden geopend. En niet zonder gevolgen.

Gerhard Globowski (SPD), minister-president van de deelstaat Nedersaksen, moest vorige maand zelfs zijn baan eraan geven. De opvolger van Gerhard Schröder in Hannover kwam kort na zijn aantreden in opspraak. Hij zou zich in privé-uitgaven hebben laten 'sponsoren' door een bierbrouwerij en een reisorganisatie. Globowski ging al mopperend heen "dat politici kansloos zijn als de pers eenmaal een hetze is begonnen".

Ook in opspraak gekomen is Reinhard Klimmt (SPD). Hij is sinds enige maanden de nieuwe minister van Verkeer in het kabinet van bondskanselier Gerhard Schröder. Klimmt komt uit de deelstaat Saarland en was daar partijvoorzitter.

De SPD in Saarland organiseerde vorig jaar zomer een groots opgezet diner van vijf gangen dat driehonderd mark per persoon kostte. Klimmt zou ervoor verantwoordelijk zijn geweest dat de deelnemers geen rekening van de horeca-ondernemer mee naar huis kregen, maar een bonnetje van de SPD. Het gepeperde uitje was op die manier getransformeerd tot een 'partijdonatie' en aftrekbaar geworden voor de belasting.

Sinds duidelijk is dat Helmut Kohl het tijdens zijn kanselierschap niet zo nauw nam met de wettelijke regels op het gebied van partijfinanciering, worden bij onze oosterburen alle uitgaven op dit gebied onder een vergrootglas gelegd.

Het weekblad 'Der Spiegel' ontdekte zo dat de Saarlandse SPD een bedrag van 70.000 mark buiten de boeken zou hebben gehouden. Mogelijk een tweede vlekje op het blazoen van Klimmt, die sinds zijn promotie naar Berlijn ook tot de categorie 'groot wild' kan worden gerekend.

Volgens Rita Süssmuth (CDU), oud-voorzitter van de Duitse Bondsdag, lijdt het geen twijfel dat de affaires rond politici de democratische cultuur schade doen. "Het is ook de kracht van het democratisch systeem dat deze zwakheden, ongerechtigheden en fouten worden opgespoord en opgehelderd", verklaarde zij gisteren. "De keerzijde van de medaille is dat in de bevolking steeds meer de indruk ontstaat dat partijen en politici corrupt zijn."

Süssmuth was zelf enige jaren geleden doelwit van negatieve publiciteit. Zij zou zich door de Duitse luchtmacht van en naar privé-onderkomens in Nederland en Zwitserland hebben laten vliegen. Een onderzoekscommissie kwam tot de conclusie dat 'tijd en veiligheid' destijds verdedigbare argumenten waren.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl