Superweb, een aanbieder van internet via een gratis 0800-nummer, blijft mikpunt van kritiek. John Postma uit het Groningse Niezijl kreeg naar eigen zeggen onlangs na ruim 24.000 inbelpogingen eindelijk verbinding. Tot zijn teleurstelling volgde de zijns inziens incorrecte mededeling dat het wachtwoord niet klopte. Ook andere leden van de anti-hackers groep waarvan Postma deel uit maakt, hebben die ervaring.
Martijn Eier, directeur van het Rotterdamse bedrijf, bevestigt dat vanuit
sommige regio's nog steeds kan worden ingebeld. Volgens hem zit de fout
bij de telecom-operator Eneco. Voor de koppeling van het eigen netwerk
aan het vaste netwerk van KPN zou te weinig capaciteit bestaan.
Eneco biedt internetgebruik zonder dat telefoontikken in rekening worden
gebracht tegen een vaste prijs van 35 per maand. Vooral frequente
websurfers gingen op die "droomaanbieding" in. Maar het blijkt erg moeilijk
verbinding te krijgen via deze provider, over wie de Consumentenbond al
een behoorlijk klachtendossier heeft opgebouwd. Superweb kent 14.000 gebruikers.
Ruim 35.000 mensen hebben zich aangemeld, maar zijn door de enorme capaciteitsproblemen
nog niet aangesloten.