Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
14 december 1999
 

[Belastingdienst]
[Netaspect]
[CMG]
[Demon]
[BOL]
[ABN AMRO]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Primafoon]

Wilde staking NS
zorgt voor chaos

Van onze verslaggevers

UTRECHT, dinsdag

Vele tienduizenden reizigers zijn gisteren de dupe van de werkonderbreking bij de Nederlandse Spoorwegen geworden. De wilde staking zorgde er ook nog eens voor dat de ochtendspits op de wegen in een regelrechte chaos ontaardde.

Veel reizigers bleken niet op de hoogte te zijn van de actie van NS-personeel, dat als protest tegen de toenemende agressie in de treinen voor 'werkoverleg' in de kantine bleef.

Hierdoor kwam het treinverkeer voor een groot gedeelte stil te liggen, wat lange rijen wachtenden op de perrons opleverde. Rond 09.00 uur werd het werk weer hervat, maar pas na het middaguur reden de treinen weer volgens het spoorboekje.

Medewerkers van NS-reizigersinformatie probeerden gestrande reizigers te helpen om alternatieven te vinden, maar het advies luidde overwegend: Wachten tot negen uur. Als pleister op de wonde schonken de spoorwegen gratis koffie.

Files

Ook op de weg waren de gevolgen van de wilde staking goed merkbaar. Om 08.00 uur telde de landelijke verkeerscentrale in Utrecht 54 files met een gezamenlijke lengte van 350 kilometer. De opstoppingen op de rijksweg A2 Utrecht-Amsterdam met een lengte van 26 kilometer en op de rijksweg A12 Utrecht-Den Haag met een lengte van 38 kilometer spanden de kroon.

De Tweede Kamer had geen goed woord voor de actie over. De Kamerleden hebben er weliswaar begrip voor dat NS-personeel in opstand tegen de toenemende agressie komt, maar vinden de staking een volstrekt verkeerd middel. "Zij hadden een actie moeten kiezen waarvan de reizigers geen hinder ondervinden, en niet een middel waardoor nieuwe agressie ontstaat", aldus PvdA'er Feenstra.

De bonden steunden de acties formeel niet, maar hadden er wel begrip voor. Ook de NS toonde begrip, maar was het niet met de wilde staking eens. "Het grote slachtoffer is de reiziger, terwijl wij woensdag en donderdag om de tafel gaan zitten om te praten over nieuwe maatregelen om de agressie te beteugelen", aldus NS-zegsman J. Krijgsman.

De NS geeft jaarlijks 60 miljoen gulden uit om agressie jegens het personeel te beteugelen. "Het gaat om een kleine groep reizigers die het nodig vindt om zwart te rijden en bij controle een conducteur bedreigt dan wel mishandelt. Dat vraagt om een geïntegreerde aanpak samen met de politie", aldus Krijgsman, die niet kon zeggen of er naar aanleiding van het overleg extra geld voor de veiligheid van het personeel zal worden vrijgemaakt.

 






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl