De manier waarop minister Netelenbos (Verkeer) de exploitatie van
de Hogesnelheidslijn-Zuid openbaar wil aanbesteden, deugt volgens de Belgische
en Franse spoorwegen van geen kant.
Beide partijen, verenigd in Thalys International, zijn verbijsterd over
de moeite die ambtenaren van Verkeer en Waterstaat doen om de Nederlandse
Spoorwegen buitenspel te zetten. "Ze zijn bij jullie helemaal gek geworden.
Het lijkt wel of de NS de HSL-Zuid niet màg exploiteren", stelt
een woordvoerder van de Belgische NMBS.
Deze spijkerharde kritiek komt voor de minister op een uiterst lastig
moment. Vandaag debatteert zij met de Tweede Kamer over de exploitatie
van de HSL. Een Kamermeerderheid eist dat Netelenbos voorlopig met de
voorbereidingen van de openbare aanbesteding stopt. D66 en de oppositie
willen de NS zonder meer met de flitstreinen mag gaan rijden. PvdA en
VVD hebben een voorkeur voor de NS, maar niet tegen elke prijs.
VVD-Kamerlid Hofstra is op de hoogte van de forse kritiek van de buitenlandse
spoorbedrijven. "Het lijkt erop dat de NS geen faire kans krijgt. De minister
moet hierover tekst en uitleg geven."
Tot ergernis van de Tweede Kamer voert het ministerie momenteel al gesprekken
met de directies van de dertien partijen die belangstelling hebben voor
de flitstrein, die in 2006 tussen Amsterdam en Parijs moet gaan rijden.
Volgens het ministerie gaat het om "onschuldige en puur informele" ontmoetingen.
De Belgische NMBS ontkent dit ten stelligste: "Ons is onomwonden te
verstaan gegeven dat wij een kans maken op de exploitatie van de HSL-Zuid,
mits wij daarbij de NS niet als partner inschakelen."
De NMBS zegt tijdens het gesprek met de ambtenaren van Verkeer de voorkeur
te hebben uitgesproken voor voortzetting van het huidige Thalys-concept
(NS, NMBS en het Franse SNCF). "Het is een succesformule, maar ons is
wel duidelijk geworden dat een gezamenlijk bod direct in de prullenbak
zou verdwijnen. Als het ministerie aan die opvatting blijft vasthouden,
zijn we genoodzaakt om de NS er niet bij te betrekken."
Daarnaast zet de NMBS vraagtekens bij de rol van het Engelse National
Express, een van de andere kanshebbers op exploitatie en bovendien adviseur
van de commissie van wijzen, die een vernietigend oordeel over het NS-bod
heeft geveld.
"Tijdens het gesprek met de ambtenaren van Verkeer is ons duidelijk
geworden dat zij National Express zeer hoog hebben zitten. Ze lieten zelfs
doorschemeren of het niet mogelijk was dit bedrijf bij een eventueel door
ons te vormen consortium te betrekken", aldus de NMBS-zegsman.