Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
13 december 1999
 

[Vacatures]
[V & L informatica]
[EUBOS.NL]
[Qxl]
[Cybercard]
[Klik hier naar Matra Nortel]

Ajax staat op zijn strepen

AMSTERDAM, maandag

Op de ledenraadvergadering van Ajax trok David Endt eind vorige maand z'n werknemersjasje uit en sprak als lid z'n mede-leden toe over het nieuwe shirt van de Amsterdammers. De voormalige perschef en tegenwoordige teammanager brak een lans voor het behoud van het originele Ajax-shirt nu Adidas komende zomer Umbro aflost als kledingsponsor. Uiteraard werd z'n actie gevoed door het vermoeden dat met Adidas ook de traditionele drie strepen van dit merk het Ajax-tenue gaan 'opsieren.'

Het was een gloedvol betoog over het hoogste goed wat Ajax bezit want Endt kreeg de handen massaal op elkaar. Zonder het nieuwe ontwerp ooit gezien te hebben, wilde hij zich toch laten horen. Zodat niemand achteraf kon zeggen dat er niet gewaarschuwd was, en voor z'n eigen gemoedsrust.

Inmiddels is bekend dat het shirt inderdaad gelardeerd wordt met de drie strepen. De technische staf krijgt het ontwerp volgende week voor het eerst onder ogen. De leden van die staf zijn niet gehoord. De afgelopen 23 jaar bewaakte Bobby Haarms namens de technische afdeling immer de lancering van een nieuw shirt. "Het was ditmaal blijkbaar niet nodig", aldus Haarms.

Het bestuur en de directie namen de beslissing en staan de drie strepen toe. Voor de ledenraad verklaarde voorzitter Michael van Praag dat onrust over het shirt onterecht is. "Het is een heel smaakvol en écht Ajax-shirt, waaraan bijzonder veel aandacht is besteed. We hebben in alle zorgvuldigheid gehandeld", oordeelde de voorzitter. Volgens directeur Frank Kales werd de discussie in de ledenraad onmiddellijk in de kiem gesmoord op het moment dat bevestigd werd geantwoord op een vraag van iemand uit de ledenraad of het shirt aan de voor- en achterkant hetzelfde zou blijven als nu. Over de zijkant werd niet gerept en juist daar komen de strepen.

Bij Ajax zijn intussen al heel wat brieven, telefoontjes en e-mails binnengekomen om het originele rood/wit te behouden. Kales: "Het ontwerp ligt er. Degenen die het hebben gezien vinden het allemaal prachtig. En over die drie strepen: een kledingsponsor is belangrijk voor ons. Die brengt veel geld in het laatje en ik kan het billijken dat ze hun beeldmerk willen zien op het shirt. Mits smaakvol en daaraan wordt ons inziens voldaan. Ik vind het daarom onzin als mensen het een knieval voor de commercie noemen of inbreuk op het goed van Ajax. Op de rode baan staat toch ook de naam van de hoofdsponsor?!"

De ledenraad heeft overigens geen veto waar het het ontwerp van het shirt betreft. Kales: "Tenminste, zo lang we de statuten over het tenue niet overtreden. Daarin staat dat het shirt wit moet zijn met een rode baan. Zo ziet het nieuwe shirt er ook uit." Voor de uitwedstrijden is trouwens een blauw shirt ontworpen met de drie Adidas-strepen.

De betreffende outfits van Ajax zullen overigens pas officieel gepresenteerd worden als het huidige contract van de club met kledingsponsor Umbro op 1 juli 2000 afloopt. Daarvoor zal nog heel wat worden gediscussieerd over het Ajax-tenue met de drie strepen, maar zal iedereen uiteindelijk door de bocht moeten. Evenals bij de introductie van het nieuwe Ajax-logo enige jaren geleden. "Zo is het nu eenmaal en niet anders", aldus directeur Frank Kales.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl