Casema bindt strijd
aan met vaste net KPN
door Adriaan Janszen - Delft, maandag
Bellen
via de kabel wordt een groot succes. Binnen enkele jaren zullen er een
paar honderdduizend Nederlanders via hun kabelaansluiting thuis kunnen
telefoneren. Dat voorspelt ing. Henk de Goede, president van het kabelbedrijf
Casema in Delft.
Zijn onderneming startte ruim drie maanden geleden in Voorburg en Leidschendam
met de mogelijkheid om via de kabel te bellen. Deze week werd de duizendste
klant verwelkomd. Dat aantal zal echter zeer snel groeien: in drie jaar
tijd moeten het er 200.000 zijn, voorspelt De Goede. Die zullen via hun
kabelaansluiting zo'n 10 tot 15 procent goedkoper moeten kunnen bellen
dan bij KPN, zegt hij.
Casema behoort met 1,2 miljoen aansluitingen (zo'n 4 miljoen mensen)
tot een van de grootste kabelbedrijven in ons land. Het werkterrein is
geconcentreerd in de provincies Zuid-Holland en Utrecht en rond de stad
Breda. In die stad was het kabelbedrijf ooit begonnen met de aanleg van
een CAI, een Centrale Antenne Inrichting, de voorloper van de huidige
kabelnetten. Rond 98 procent van de huizen in die gebieden is op de kabel
van Casema aangesloten. En dat percentage blijft constant, ondanks de
opkomst van de schotel, zegt De Goede.
"Onze doelstelling om een zo breed mogelijk pakket van diensten aan te
bieden via de kabel. De klant moet eigenlijk niet meer om ons heen kunnen.
Of het nu internet is, video, telefonie, inbraak- of sociaal alarm, of
gewoon de ontvangst van een tv-kanaal, hij moet het bij ons kunnen vinden.
Daarvoor worden nu dan ook in hoog tempo voor vele honderden miljoenen
guldens geïnvesteerd".
Dat geld is voor het grootste deel afkomstig van Casema's moederbedrijf
France Telecom. Dit concern, dat tot voor kort vrijwel alle activiteiten
in Frankrijk had, kocht een paar jaar geleden het kabelbedrijf op om zo
snel toegang te krijgen tot de particuliere huishoudens in een groot deel
van de Randstad.
Kort daarna werd de mobiele telefoonaanbieder Dutchtone en internetprovider
EuroNet aan het dienstenpakket van de Fransen toegevoegd. De drie worden
thans in elkaar gepast. In totaal investeert France Telecom volgens De
Goede zo'n 6 miljard in de ontwikkeling van de netwerken, acquisities
en nieuwe diensten.
Ook elders in Europa worden door de Fransen echter overnames gepleegd
en nieuwe markten betreden. Zo werd onlangs tegen betaling van 5
miljard een 25 procent belang genomen in het Britse kabelbedrijf NTL (meer
dan 2 miljoen abonnees) en lopen er nog diverse biedingen in andere (zowel
Oost- als West-Europese) landen, waaronder die op Cable Com (1,2 miljoen
huishoudens).
Om via de kabel allerlei nieuwe diensten te kunnen aanbieden moet vaak
wel eerst het netwerk worden aangepast. In Nederland was dat vrij gemakkelijk
doordat we gebruik maken van het (mini-)stersysteem: 1.000 woningen worden
vanuit één centraal punt bediend.
In een land als België echter ligt een netwerk, dat als een soort
kralenketting is geregen: vanuit een lange kabel worden de aftakkingen
gemaakt naar de huizen. Aanpassing van zo'n net is dan ook veel duurder.
Voor de Duitse kabelmarkt heeft France Telecom volgens directeur François
Comet geen belangstelling. Daar zit men weer met het probleem dat het
laatste stukje in de aansluiting naar de huizen eigendom is van andere
dan de kabelbedrijven.
Nederland wordt door France Telecom echter gezien als een 'show-case'.
Een voorbeeld van hoe het ook elders zou moeten. Een belangrijke impuls
voor het bellen via de kabel kan nog de aangekondigde samenwerking tussen
de kabelbedrijven Castel, Casema, Palet en UPC zijn. Die werken aan een
koppeling van hun netwerken. "Als dat gebeurd is hoeven we helemaal niet
meer op het KPN-net, maar kunnen we rechtstreeks via onze eigen kabels
van huis tot huis", verklaart De Goede. Hij denkt dat in drie jaar tijd
zo'n 20 procent van de mensen in de door die samenwerkende kabelbedrijven
bestreken gebieden (70 procent van alle kabelaansluitingen in ons land)
voor het bellen via de kabel zal kiezen.
FOTO: FRANK JONGEN
|