Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
13 december 1999
 

[Postbank]
[BOL]
[ABN AMRO]
[Matranortel]
[Veilinghal]
[EUBOS.NL]

Casema bindt strijd
aan met vaste net KPN

door Adriaan Janszen - Delft, maandag

Bellen via de kabel wordt een groot succes. Binnen enkele jaren zullen er een paar honderdduizend Nederlanders via hun kabelaansluiting thuis kunnen telefoneren. Dat voorspelt ing. Henk de Goede, president van het kabelbedrijf Casema in Delft.

Zijn onderneming startte ruim drie maanden geleden in Voorburg en Leidschendam met de mogelijkheid om via de kabel te bellen. Deze week werd de duizendste klant verwelkomd. Dat aantal zal echter zeer snel groeien: in drie jaar tijd moeten het er 200.000 zijn, voorspelt De Goede. Die zullen via hun kabelaansluiting zo'n 10 tot 15 procent goedkoper moeten kunnen bellen dan bij KPN, zegt hij.

Casema behoort met 1,2 miljoen aansluitingen (zo'n 4 miljoen mensen) tot een van de grootste kabelbedrijven in ons land. Het werkterrein is geconcentreerd in de provincies Zuid-Holland en Utrecht en rond de stad Breda. In die stad was het kabelbedrijf ooit begonnen met de aanleg van een CAI, een Centrale Antenne Inrichting, de voorloper van de huidige kabelnetten. Rond 98 procent van de huizen in die gebieden is op de kabel van Casema aangesloten. En dat percentage blijft constant, ondanks de opkomst van de schotel, zegt De Goede.

"Onze doelstelling om een zo breed mogelijk pakket van diensten aan te bieden via de kabel. De klant moet eigenlijk niet meer om ons heen kunnen. Of het nu internet is, video, telefonie, inbraak- of sociaal alarm, of gewoon de ontvangst van een tv-kanaal, hij moet het bij ons kunnen vinden. Daarvoor worden nu dan ook in hoog tempo voor vele honderden miljoenen guldens geïnvesteerd".

Dat geld is voor het grootste deel afkomstig van Casema's moederbedrijf France Telecom. Dit concern, dat tot voor kort vrijwel alle activiteiten in Frankrijk had, kocht een paar jaar geleden het kabelbedrijf op om zo snel toegang te krijgen tot de particuliere huishoudens in een groot deel van de Randstad.

Kort daarna werd de mobiele telefoonaanbieder Dutchtone en internetprovider EuroNet aan het dienstenpakket van de Fransen toegevoegd. De drie worden thans in elkaar gepast. In totaal investeert France Telecom volgens De Goede zo'n ƒ6 miljard in de ontwikkeling van de netwerken, acquisities en nieuwe diensten.

Ook elders in Europa worden door de Fransen echter overnames gepleegd en nieuwe markten betreden. Zo werd onlangs tegen betaling van ƒ5 miljard een 25 procent belang genomen in het Britse kabelbedrijf NTL (meer dan 2 miljoen abonnees) en lopen er nog diverse biedingen in andere (zowel Oost- als West-Europese) landen, waaronder die op Cable Com (1,2 miljoen huishoudens).

Om via de kabel allerlei nieuwe diensten te kunnen aanbieden moet vaak wel eerst het netwerk worden aangepast. In Nederland was dat vrij gemakkelijk doordat we gebruik maken van het (mini-)stersysteem: 1.000 woningen worden vanuit één centraal punt bediend.

In een land als België echter ligt een netwerk, dat als een soort kralenketting is geregen: vanuit een lange kabel worden de aftakkingen gemaakt naar de huizen. Aanpassing van zo'n net is dan ook veel duurder. Voor de Duitse kabelmarkt heeft France Telecom volgens directeur François Comet geen belangstelling. Daar zit men weer met het probleem dat het laatste stukje in de aansluiting naar de huizen eigendom is van andere dan de kabelbedrijven.

Nederland wordt door France Telecom echter gezien als een 'show-case'. Een voorbeeld van hoe het ook elders zou moeten. Een belangrijke impuls voor het bellen via de kabel kan nog de aangekondigde samenwerking tussen de kabelbedrijven Castel, Casema, Palet en UPC zijn. Die werken aan een koppeling van hun netwerken. "Als dat gebeurd is hoeven we helemaal niet meer op het KPN-net, maar kunnen we rechtstreeks via onze eigen kabels van huis tot huis", verklaart De Goede. Hij denkt dat in drie jaar tijd zo'n 20 procent van de mensen in de door die samenwerkende kabelbedrijven bestreken gebieden (70 procent van alle kabelaansluitingen in ons land) voor het bellen via de kabel zal kiezen.

 

FOTO: FRANK JONGEN






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl