Volgens de autoriteiten in de havenstad Brest is er geen direct gevaar
voor het milieu, omdat de olievlek naar open zee is gedreven. Als de wind
draait, kan de olie echter binnen twee dagen de Bretonse kust bereiken.
De schipbreuk gebeurde zondagochtend rond zes uur. Door de zware storm,
met windstoten van meer dan 120 kilometer per uur en acht meter hoge golven,
ondervond de reddingsoperatie aanvankelijk veel hinder.
Nadat de opvarenden eenmaal in veiligheid waren gesteld, trok een sleepboot
een deel van het doormidden gebroken schip, van waaruit de meeste olie
lekte, naar open zee. Een andere sleepboot bestreed de olievlek met chemicaliën.
Het Franse ministerie van Transport heeft een onderzoek gelast naar de
schipbreuk van de Malteser olietanker Erika. Volgens geruchten zou het
180 meter lange schip al eerder technische problemen hebben gehad.
De milieuorganisatie Greenpeace riep naar aanleiding van het incident
op tot een betere controle op schepen met een gevaarlijke lading. De organisatie
wil dat schepen worden uitgerust met een zwarte doos, zoals in vliegtuigen
al jaren verplicht is. Het Franse ministerie van Verkeer heeft een onderzoek
ingesteld naar het ongeluk.