Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
9 december 1999
 

[BOL]
[EUBOS.NL]
[Postbank]
[Matranortel]
[ABN AMRO]
[Veilinghal]

Supermarkten zien niets
in verkoop via internet

Van een onzer redacteuren - RIJSWIJK, donderdag

Supermarkten en detailhandelconcerns in Nederland zien weinig in het verkopen van producten via internet. Slechts 15 procent van de 120 grotere winkelketens in ons land biedt de mogelijkheid om online te winkelen. Zestig procent heeft zelfs geen eigen website, aldus accountantskantoor Ernst & Young op basis van eigen onderzoek.

Hiermee blijven Nederlandse winkeliers behoorlijk achter bij hun collega's in alle andere westerse landen. Daar is sprake van een explosieve groei van de elektronische handel via internet. In Europa springt Groot-Brittannië eruit. Vier van de vijf Britse consumenten met een internetaansluiting zijn van plan voor de traditionele kerstinkopen online te shoppen. Het aantal virtuele winkels is daar sterk toegenomen. In Engeland spreekt men volgens de onderzoekers dan ook van de eerste 'e-Christmas'.

Wereldwijd blijven de Verenigde Staten koploper. Twee op de drie winkeliers bieden de consument de mogelijkheid inkopen te doen via de elektronische snelweg. Amerikaanse winkelketens verwachten dat de omzet van deze activiteiten binnen vier jaar zelfs vertienvoudigd.

Het onderzoekbureau noemt de scepsis van de Nederlandse winkeliers ten dele begrijpelijk. De winkeldichtheid is hier groot, de marges op levensmiddelen laag en daardoor is het aanbieden van vooral versproducten via internet voor supermarkten nauwelijks interessant.

In Nederland is er in tegenstelling tot Amerika binnen een straal van 500 meter altijd wel een supermarkt te vinden, terwijl consumenten in Amerika echt een auto nodig hebben om boodschappen te doen", aldus E. Ruempol van Ernst & Young. "De extra kosten die nodig zijn voor de opzet van een internet-infrastructuur, de verwerking van online bestellingen en de aflevering aan huis, zal ook de consument niet willen betalen. Die gaat wel even naar de winkel."

Toch doen de supermarkten er volgens hem niet verstandig aan de mogelijkheden van e-commerce te blijven ontkennen. "Er hoeft maar iemand te zijn met een slim idee en dan kan het ineens wel goedkoop", aldus Ruempol.

Hij verwacht overigens dat bulkgoederen als luiers en wasmiddelen en duurzame artikelen als boeken en cd's wel meer via internet verkocht gaan worden. De aanbieder zal dan echter vaak de fabrikant zelf zijn. Internet biedt hem de mogelijkheid de consument rechtstreeks te benaderen, zonder daarvoor gebruik te maken van de winkelier.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1999-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl