De Raad van Toezicht van Airbus Industries heeft gisteren in het Zuid-Franse
Toulouse het definitieve besluit over de constructie van de superjumbo
A3XX met een halfjaar uitgesteld. Dit heeft een woordvoerder van Airbus
gisteren bevestigd.
De vier partners in Airbus het Duitse Dasa, het Franse Aerospatiale-Matra,
het Britse Bae Systems en het Spaanse Casa zien weliswaar "economische
levensvatbaarheid" voor de Europese tegenhanger van de Boeing 747, maar
willen eerst zekerheid over voldoende interesse bij grote luchtvaartmaatschappijen
voor een toestel met 600 à 800 stoelen. De ontwikkelingskosten
van het project worden geraamd op ten minste $12 miljard.
De Raad van Toezicht heeft Airbus-topman Noël Forgeard gevraagd
nog eens precies na te gaan wat de afzetmogelijkheden zijn van de A3XX.
De afdeling marketing van Airbus meent dat op de gestaag groeiende markt
van de burgerluchtvaart tot 2018 behoefte is aan circa 1400 jumbo's. De
Amerikaanse marktleider Boeing ziet in dezelfde periode de markt al verzadigd
met 400 van deze grote passagiersvliegtuigen.
Volgens een bron dicht bij de Raad van Toezicht van Airbus komt het
er in concreto op neer dat het definitieve groene licht voor de A3XX pas
in de tweede helft van 2000 kan worden gegeven. "Maar dan moeten er ten
minste twee à drie grote luchtvaartmaatschappijen op voorhand een
aanzienlijke order voor de Europese superjumbo hebben geplaatst. In dat
geval kan de eerste A3XX in 2005 de hangar uitrollen."