Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
8 december 1999
 

[ABN AMRO]
[EUBOS.NL]
[Postbank]
[Matranortel]
[Veilinghal]
[TopCarrieres]
[BOL]

Sinterklaasverkoop Free
Record Shop uitstekend

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Free Record Shop heeft een uitstekende sinterklaas achter de rug. Volgens topman Hans van Breukhoven is de afgelopen week de beste week ooit geweest. Hij vertelde dit tijdens een toelichting op de jaarcijfers.


Het afgelopen boekjaar 1998/99 heeft Free Record Shop de winst met 18% zien groeien tot ƒ14,9 miljoen. De omzet groeide met 12,9% tot ƒ456,6 miljoen. De winst per aandeel steeg iets minder snel door verwatering uit hoofde van dividendbetaling in aandelen en uitgeoefende opties door de directie. De stijging bedroeg hier 15,5% tot ƒ4,10. Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van ƒ1,40 (v.j. ƒ1,20).

Ook voor het lopende boekjaar, dat zoals gezegd uitstekend is begonnen, is Van Breukhoven vol vertrouwen. Toch wilde hij gisteren niet verder gaan dan te zeggen dat de winst "opnieuw zal stijgen" en dat de omzet boven de ƒ500 miljoen uit zal komen. "Pas tijdens de aandeelhoudersvergadering op 2 februari zullen we specifieker zijn. Dan weten we ook hoe de kerstverkopen zijn verlopen", stelde hij gisteren.

Dat het eerste kwartaal voor Free Record Shop zo belangrijk is blijkt ook uit het feit dat de winst in de eerste zes maanden van het boekjaar met 38% veel sterker steeg dan over het hele jaar, maar dat is volgens topman Van Breukhoven geheel uit seizoensinvloeden te verklaren.

Free Record Shop zag de autonome omzet met 5% groeien, terwijl in bijna alle markten waar het bedrijf werkt de cd-verkopen daalden. Het afgelopen boekjaar kwamen er zo'n 40 miljoen mensen de winkels binnen.

De verkoop op stations, op 25 stations zijn er Free Record Shops die in een joint venture met NS zijn ondergebracht, liep uitstekend, waardoor de afdracht aan derden fors steeg van ƒ709 naar ƒ797 miljoen.

In België, waar Free Record Shop samenwerkt met Delhaize en waar de spaarpunten van de supermarktketen besteed kunnen gaan worden in de Free Record Shops, waren succesvol, hoewel de cd-omzet daar terugliep. De verkoop van software groeide daarentegen explosief.

In Noorwegen bleef het echter slecht gaan. Tegen de verwachting in resteerde ook het afgelopen boekjaar een verlies. Na een managementswisseling en een verdere reorganisatie hoopt Free Record Shop dit jaar quitte te draaien. De concurrentie daar is hevig, en is mede veroorzaakt door de komst van Free Record Shop, vier jaar geleden. "Er zijn daar vier ketens actief, alleen de kleinste draait met winst", stelde Hans van Breukhoven. Hoeveel verlies is geleden wilde hij niet zeggen.

In Zuid-Amerika heeft Free Record Shop een samenwerkingsverband met Ceteco. "We wachten af wie de nieuwe eigenaar zal zijn van Ceteco. In ieder geval willen we Ceteco niet uitkopen, daarvoor zijn we daar te klein", stelde bestuurslid Theo Olierook. De zaken gaan daar in elk geval goed, de omzet groeide met 30%. Ceteco bezit 60% in de joint venture.

Hans Van Breukhoven herhaalde nogmaals geen gevaar te zien in het internet. "We zijn in '96 begonnen. In '97 ging de site open, na tien minuten was die weer gesloten omdat de toevloed veel groter was dan verwacht. Inmiddels is een nieuwe site open, die draait goed. De verkopen via internet bedragen nu echter nog minder dan een half procent van de totale omzet."

Maar de komende jaren zal Free Record Shop wel veel blijven investeren. "Er zijn bijvoorbeeld goede mogelijkheden om cd's te verkopen die we nu niet in de winkel hebben. In de winkels hebben we gemiddeld tien tot vijftienduizend titels op voorraad. Maar er zijn miljoenen titels die nu niet meer verkrijgbaar zijn omdat er te weinig vraag naar is. Wat we denken te gaan doen, is cd's branden in de winkel, eventueel later ook thuis, tegen een prijs van ƒ27,50 tot ƒ34,50. Ter plekke, dus je krijgt de cd meteen mee. Dan kan het normale assortiment ook worden verkleind tot zeven tot twaalfduizend titels", denkt Van Breukhoven.

Hij gaf gisteren aan ook de strijd tegen de vaste boekenprijs voorlopig nog niet op te willen geven. In winkels in Rotterdam en Leiden wordt op dit moment de Dikke van Dale aangeboden tegen een prijs die ƒ90 onder de vastgestelde prijs ligt. "We geven niet op, desnoods gaan we door tot het Europese Hof", stelde hij.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.