door Eric de Brouwer - ROTTERDAM, woensdag
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) gaat op keiharde manier jongeren
wijzen op de gevolgen van een verminking
door vuurwerk voor hun verdere leven.
Met de grootscheepse landelijke vuurwerkcampagne laat SIRE dit jaar niet
slechts tieners zien die aan het stunten met vuurwerk een stompje of een
verbrand gezicht overhielden, maar vooral hoe ernstige verminkingen het
verdere sociale leven van jongeren bepalen.
"Het leven van jongeren tussen de 13 en 19 jaar draait om twee zaken:
om vrienden en vriendinnen. Met de nieuwe campagne drukken we de schoolgaande
jeugd op het hart dat ze een zeer groot risico lopen om door hun eigen
vrienden in de steek te worden gelaten, of dat ze moeilijker aan een meisje
kunnen komen, als ze door het stunten met vuurwerk letterlijk voor hun
leven zijn getekend", zei E. Triesscheijn van
SIRE gisteren tijdens de officiële lancering van de vuurwerkcampagne
in Rotterdam.
Andere insteek
Volgens de campagnemakers is voor de komende eeuwwisseling met opzet voor
een andere insteek gekozen. "We vrezen dat jongeren op den duur immuun
worden voor shockerende beelden van verminkte ledematen. Om die reden
willen we de tieners ditmaal op een andere zwakke plek raken: het risico
dat ze lopen om als vuurwerkslachtoffer buiten de boot te vallen in hun
directe leefomgeving."
Verder roept SIRE in navolging van het vorige jaar, alle ouders in ons
land op om op nieuwjaarsmorgen de straten en stoepen vuurwerkvrij te maken.
Deze oproep heeft als achtergrond dat ruim eenderde van alle vuurwerkongelukken
zich in de vroege morgen na de jaarwisseling voordoen. Vooral veel kinderen
in de leeftijd tussen 5 en 9 jaar steken niet-ontploft zwerfvuurwerk,
de zogenoemde 'weigeraars', alsnog af.