Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
8 december 1999
 

[BOL]
[Demon]
[Eurocard/Mastercard]
[Primafoon]
[CMG]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[ABN AMRO]
[Belastingdienst]

Vliegveld in zee van tafel

Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, woensdag

De aanleg van een vliegveld op een eiland in zee is voor het kabinet voorlopig geen serieuze mogelijkheid meer om de luchtvaart te laten groeien.

Minister Pronk (Milieu) zei gisteren in de wandelgangen van de Tweede Kamer dat hij denkt dat het plan misschien ooit nog eens terugkomt, maar zo'n verhuizing op dit moment veel te duur is, ook al omdat de luchtvaartsector niet genoeg wil meebetalen. Een eiland zou tientallen miljarden guldens gaan kosten.

Bronnen op het ministerie van Verkeer en Waterstaat melden dat minister Netelenbos dezelfde opvatting is toegedaan als haar partijgenoot Pronk. Ambtenaren van Netelenbos wijzen op de juridische bezwaren en de nadelige gevolgen voor het milieu die aan zo'n eiland kleven. Bovendien zal de explosieve groei van de luchtvaart van de afgelopen jaren zich niet voorzetten, is de verwachting, zodat de mega-investering in een vliegeiland onverstandig is.

De Kamerfracties van VVD en D66 reageerden ook instemmend op de uitspraken van Pronk. De PvdA wilde nog niet reageren, het CDA betreurt dat het eiland nu al terzijde is geschoven.

Het kabinet wil volgende week vrijdag een besluit nemen over de toekomst van Schiphol. Nu het eiland in zee van tafel is voor de middellange termijn, zal binnen het kabinet nog een stevige discussie worden gevoerd over de vraag of Schiphol een beperkte dan wel een ingrijpende verbouwing moet ondergaan om de luchtvaart verder te laten groeien.


Uitbreiding
Hoe ver Schiphol kan groeien op de huidige locatie hangt af van de normen die straks in de nieuwe milieuvergunning gesteld gaan worden aan onder andere geluidhinder en veiligheid. Er liggen meerdere uitbreidingsvarianten op tafel, uiteenlopend van een zesde baan, parallel aan de Kaagbaan, tot een nog verdere groei. In 2003 moet de vijfde baan klaar zijn.

Minister Netelenbos ziet een ingrijpende verbouwing van de luchthaven niet zitten, melden ambtenaren op het departement. Zij voelt het meest voor beperkte aanpassingen waarmee de luchthaven tot 2010 en mogelijk nog langer uit de voeten kan.

Gisteren werd een onderzoek bekend waaruit blijkt dat uitbreiding van Schiphol met een nieuwe baan 'slechts' drie tot vier miljard gulden zou hoeven kosten, terwijl de extra vluchten zo'n vijf miljard gulden zouden opleveren. Minister Netelenbos wilde hier gisteren niet op reageren.

De coalitie is verdeeld over de uitbreiding van Schiphol. De VVD sluit een fikse vergroting niet uit, maar D66 wil hooguit een zesde baan toestaan. "Niet om veel meer vluchten mogelijk te maken, maar om de overlast te spreiden", meent D66'er Van Walsem.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.