Minister steunt dubbeldeks weg
door Jeroen
Hendriks en Dominique Weesie - DEN HAAG, vrijdag
Minister Netelenbos (Verkeer) staat
positief tegenover het voorstel om in strijd tegen het fileprobleem op
grote schaal dubbeldeks snelwegen aan te leggen in ons land.
Het plan voorziet in twee nieuwe rijstroken en een wisselstrook
op zo'n vijf meter boven het bestaande wegennet. Er is een methode ontwikkeld
waarmee de zogenoemde hogesnelheidsweg (HSW) kan worden gebouwd zonder
dat het verkeer op de bestaande gelijkvloerse weg er hinder van ondervindt.

Minister Netelenbos (midden) en oud-minister Tsjerk
Westerterp kunnen het niet laten om even met de miniatuur-autootjes over
de maquette te rijden van de dubbeldeks snelweg. Rechts kijkt architect
Bert Toorenman toe. FOTO: BUREAU DIJKSTRA
Naar verwachting zal de HSW het aantal files in de spits met maximaal
dertig procent kunnen verminderen, wat eenzelfde verkeersbeeld oplevert
als tijdens de zomervakantie. Want ondanks het feit dat de HSW per rijrichting
slechts één rijstrook telt, zal de capaciteit nagenoeg gelijk
zijn aan twee rijstroken op een 'normale' snelweg. Alle voertuigen rijden
immers dezelfde snelheid, waardoor een zeer rustig verkeersbeeld ontstaat
en de verkeersveiligheid sterk verbetert.
Lampjes in vangrail
De rijsnelheid op de HSW is afhankelijk van het verkeersaanbod
en de weersomstandigheden. Door een systeem van lampjes in vangrail wordt
de automobilist ertoe aangezet zich stipt aan de snelheid te houden. Indien
de juiste snelheid wordt aangehouden lijken de lampjes stil te staan,
hetgeen een rustgevend effect heeft.
De HSW is alleen bestemd voor personenauto's. Vrachtwagens worden niet
toegelaten, wat het wegonderhoud aanzienlijk vermindert. Wel wordt er
op dit moment een speciale bus voor de HSW ontwikkeld, die de concurrentie
met de trein moet aangaan door met hoge frequentie tussen de grote steden
te gaan rijden.
Verkeer dat gebruik wil maken van deze nieuwe snelweg, moet tien gulden
per passage gaan betalen. Voor dat geld wordt wel een filevrije doorgang
beloofd tussen de grote steden in ons land. "Het is een maatschappelijk
aanvaardbare manier van rekeningrijden. De automobilist heeft een keuzevrijheid",
aldus initiatiefnemer en oud-minister van Verkeer en Waterstaat T. Westerterp.
De HSW is ongeveer net zo duur als de aanleg van een 'gewone' snelweg.
Zo moet volgens Westerterp worden gerekend op dertig miljoen gulden per
strekkende kilometer. Voor de financiering van het project is inmiddels
een consortium gevormd, waarin onder meer ING en Strukton zitting hebben.
Philips en Siemens zijn nog in de race voor de tolpoortjes die de auto's
op de HSW moeten registreren. Volgens het consortium kan de eerste HSW
in 2005 worden opgeleverd. Gedacht wordt aan de rijksweg A1 tussen Amersfoort
en Amsterdam.
Geprefabriceerd
De palen van de dubbeldeks weg kunnen binnen een half uur
worden gemonteerd. Door de toepassing van de zogenoemde overgliding
methode ondervinden de dagelijkse verkeersstromen geen noemenswaardige
hinder. Vrijwel alle HSW-elementen worden geprefabriceerd en op afroep
aangeleverd op de bouwplaats. Zij worden in stukken van 10 meter vooruitgeschoven
terwijl beneden het verkeer voortraast. De hele constructie is later eventueel
weer eenvoudig te demonteren.
"Een interessante mogelijkheid deze hogesnelheidslijn voor auto's, die
zeker kan worden uitgevoerd", aldus Netelenbos. "Ons land telt een aantal
wegen die overbelast zijn. Een overbrugging van het bestaande wegennet
is een hele praktische manier, met name omdat verbreding wegens de dichte
bebouwing rondom de snelwegen vaak moeilijk is."
Ook CDA-Kamerlid Leers, die al eerder opperde om de
snelwegen in ons land te 'overkappen', juicht het plan toe. "Door de schaarse
ruimte moeten we het ondergronds of hogerop zoeken. Grote voordeel van
dit laatste is dat het niet meer plaats inneemt. Bovendien zij wij een
grote voorstander van publiek private samenwerking. Het systeem bedruipt
zichzelf en kost de overheid dus nauwelijks geld."
|