Hoewel
de telecominfrastructuur in ons land millenniumgereed is, kunnen gebruikers op
1 januari toch nog voor een onaangename verrassing komen te staan als zij niet
tijdig hebben onderzocht of de door hen gebruikte randapparatuur wel millenniumproof
is.
Volgens een schatting van de werkgeversorganisatie VNO-NCW is er
bij 5 tot 10 procent van een categorie van zo'n 50.000 middelgrote bedrijven nog
onvoldoende aandacht aan de randapparatuur gegeven. Deze bedrijven lopen hierdoor
het gevaar dat zij na de jaarwisseling telefonisch onbereikbaar worden.
VNO-NCW,
dat ook zitting heeft in het Millennium Platform, waarschuwt ondernemers om zo
snel mogelijk te onderzoeken welke apparatuur ze hebben en contact op te nemen
met de leverancier. Lukt het niet de leverancier te achterhalen dan kunnen ze
een beroep doen op de branchevereniging ICTN voor informatie over de leverancier
of de apparatuur.
Volgens dr. P.W.J. de Graaf, beleidssecretaris ict
bij VNO-NCW, hebben de grote leveranciers van telefooncentrales en randapparatuur
de afgelopen tijd al contact met hun klanten opgenomen om eventuele problemen
op te lossen. "Er zijn echter wel 80 leveranciers in deze markt en die hebben
niet allemaal even actief gereageerd naar hun klanten toe. Sommigen hebben hun
klanten helemaal niet gewaarschuwd. KPN heeft dit wel zeer actief gedaan en daar
kwamen toch de nodige problemen naar voren."
Het probleem is volgens
De Graaf niet de eenvoudige telecomapparatuur bij de consument en kleinere ondernemers
zoals de telefoon en fax. "Die werken meestal perfect."
Veel meer gevaar
lopen bedrijven die gebruik maken van computergestuurde telefonie. "Dit is vaak
begonnen als een soort experiment en van hieruit is men doorgerold naar e-commerce
op basis van deze infrastructuur. Het e-commerce gedeelte is vaak wel aangepast
maar men realiseert zich niet dat ook de telefoonapparatuur moet worden gecontroleerd.
Als het e-commerce gedeelte niet millenniumproof is kan alsnog storing optreden
in de telefooncentrale. Deze systemen zijn zeer gevoelig", aldus De Graaf.
Over
wie er aansprakelijk is voor de schade die ontstaat als bedrijven op 3 januari
niet bereikbaar zijn, doet VNO-NCW geen uitspraak. "De aansprakelijkheid werkt
naar twee kanten. De leverancier hoort op jacht te gaan naar de klant om hem te
waarschuwen en het probleem op te lossen. Aan de andere kant heeft de gebruiker
ook de plicht om er wat aan te doen als een fout wordt geconstateerd." Volgens
De Graaf is dit een zaak voor het Millenniumplatform. Het allerbelangrijkste is
echter dat eerst het probleem wordt opgelost.