Het Finse Sanitec moet een
hoge prijs betalen voor de overname van sanitairfabrikant Sphinx. De Europese
Commissie gaat alleen akkoord met de overname als het in 1994 door Sphinx overgenomen
Gustavsberg voor een belangrijk deel weer wordt afgestoten. Sanitec (bekend van
merken als Keramag en Allia) heeft zich daar bij neergelegd, zodat Brussel gisteren
het groene licht kon geven.
Europees Commissaris Monti (Mededinging)
heeft na een grondig onderzoek geconcludeerd dat de nieuwe combinatie in de Scandinavische
landen vrijwel een monopoliepositie zou krijgen, met een marktaandeel van een
slordige 90% in vooral in keramisch sanitair (wc's, wastafels en toiletreservoirs).
Bovendien blijken Scandinavische afnemers bijzonder merkvast te zijn, wat de drempel
voor nieuwe toetreders extra hoog maakt. Monti wil dat er een serieuze concurrent
op de Scandinavische markt komt, en dat kan alleen door het Zweedse Gustavsberg
weer op eigen benen te zetten.
Het is dan ook de Scandinavische tak van
Gustavsberg, goed voor een omzet van 130 miljoen, die zal worden afgestoten.
Dit bedrag staat gelijk aan ruim 6% van de omzet van de combinatie Sanitec/Sphinx
(bijna 2 miljard). Twee fabrieken in Zweden en vier verkooporganisaties
in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken zullen worden verkocht. Ook de naam
Gustavsberg wordt daarmee van de hand gedaan. Het Duitse merk Koralle (douches
en baden) en het Franse Leda (doucheschermen) blijft behouden voor Sanitec.
Ten
tijde van de acquisitie door Sphinx (1994) behaalde Gustavsberg een totale omzet
van bijna 360 miljoen. Ondanks de gedeeltelijke ontmanteling van overname
is de inlijving van groot belang geweest voor Sphinx, benadrukt financieel directeur
Meint Veninga. "Het heeft ons op de kaart gezet, vooral op het gebied van douches
en baden. Daarmee zijn we aantrekkelijker voor Sanitec."
Sphinx-aandeelhouders
hebben tot 6 december de tijd hun aandelen aan te bieden aan Sanitec, dat het
bod gestand zal doen als 70% van de stukken wordt aangemeld. "Pas wanneer dat
rond is beginnen we met de verkoop van Gustavsberg", aldus Pekka Virtanen, secretaris
van Sanitec. "We hebben nog geen aanbiedingen gekregen." De nieuwe combinatie
ná deze verkoop zal 61% van de omzet behalen in keramisch sanitair, 24%
in douches en baden en 15% in vacuüm toiletsystemen voor vliegtuigen en schepen.
De toekomstige groei zal vooral in het douches- en badensegment worden behaald,
aldus Veninga.
De keramische activiteiten hebben de Sphinx de afgelopen
jaren de nodige hoofdbrekens bezorgd. In 1996 verloor het Limburgse concern veel
tijd aan fusie-onderhandelingen met het Zwitserse Keramik Laufen, die uiteindelijk
stukliepen op aandeelhouders van twee ondernemingen waarin Keramik een belang
heeft. Veninga: "Daardoor liepen we achterstand op in het uitbesteden van onze
keramiekproductie aan lage lonen-landen. De concurrentie had al 40% van de fabricage
verplaatst, Sanitec zelfs 45%. Wij haalden nog maar 20% van onze productie uit
Polen en Slowakije."
De overcapaciteit die de industrie al enige tijd teistert
kwam daardoor extra hard aan bij Sphinx. Na twee jaar van grote verliezen kwam
het concern vorig jaar weer in de zwarte cijfers. Het herstel werd echter beperkt
door het volledig stilvallen van de succesvolle export naar Rusland. Ook trok
de fabrikant aan het kortste eind in de prijzenslag in Duitsland. "Daar zaten
wij in de lagere segmenten van de projectbouw en bouwmarkten voor doe-het-zelvers
", aldus Veninga. "Sanitec bedient in Duitsland de luxere, meer design-georiënteerde
markt."
Sphinx (dat vorig boekjaar een omzet van 631,7 miljoen behaalde)
zette zichzelf begin dit jaar in de etalage. Directe aanleiding was de overname
van de badkamerdivisie van het Britse Blue Circle door het Amerikaanse American
Standard. De geplande inlijving door het aan de beurs van Helsinki genoteerde
Sanitec werd begin juni wereldkundig gemaakt. "Sindsdien hebben we maanden in
de Brusselse wachtkamer gezeten", verzucht Veninga. "Om de consolidatie in de
sector te schetsen: in de tussentijd werd Keramik Laufen overgenomen door het
Spaanse Roca. Daarmee is straks sprake van drie grote spelers op de Europese sanitairmarkt,
op ruime afstand gevolgd door Villeroy & Boch."