Nederlandse aannemers reizen de hele wereld
over, maar vergeten nog wel eens dat er pal over de grens in België ook fraaie
werken zijn binnen te halen. Alleen al in de publieke sector investeren onze zuiderburen
jaarlijks honderden miljarden Belgische franken, omgerekend miljarden guldens.
"Het
wordt allemaal openbaar aanbesteed. Nederlandse aannemers zijn hier hartelijk
welkom", zegt directeur Louk van de Hamer van de Nederlandse Kamer van Koophandel
voor België en Luxemburg. "Alleen horen ze vaak niet of te laat van grote
investeringen die eraan zitten te komen."
Om die reden organiseert de Kamer
vandaag een congres voor Nederlandse aannemers, ingenieursbureaus, architecten,
installateurs en bankiers. Op die dag wordt uiteen gezet welke grote bouwprojecten
er in België allemaal op de rol staan. Het gaat vooral om infrastructurele
werken aan spoorwegen en havens maar ook waterzuiveringsinstallaties en reeksen
kleinere projecten staan op de agenda.
Zo spendeert de organisatie Aquafin
jaarlijks bijna 400 miljoen aan nieuwe waterzuiveringsinstallaties en liggen
er bij het havenbedrijf van Antwerpen volgens Van den Hamer 'monumentale bedragen'
klaar voor de aanleg van nieuwe havens met bijbehorende spoorverbindingen.
Op
spoorgebied is er in België volop activiteit voor de aanleg van verschillende
trajecten voor de HSL, de flitstrein. De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn
besteedt jaarlijks een serie kleinere projecten aan voor zijn tram-en busverbindingen,
terwijl de exploitant van de Brusselse metro het netwerk hoopt te gaan uitbreiden
naar de voorsteden van de Belgische hoofdstad.
Verder mag de Belgische evenknie
van de Rijksgebouwendienst per jaar miljarden franks besteden aan zijn gebouwen
en heeft het leger aannemers nodig voor de modernisering van de onderkomens van
de krijgsmacht.
Kortom, werk genoeg voor zowel grote als middelgrote bedrijven.
Van den Hamer waarschuwt wel voor de grote wettelijke verschillen tussen België
en Nederland. "Daaraan stoten aannemers nogal eens de neus. Vooral kleinere bedrijven
kunnen dan 'in krappe schoentjes komen', zoals ze hier zeggen, doordat ze naar
verhouding grote financiële problemen aan de broek krijgen", aldus Van den
Hamer.
Om in België als aannemer te mogen werken, moet het bedrijf
erkend worden. De voorbereidende fase is moeizaam. Nederlandse bouwers willen
nogal eens alvast beginnen zonder dat alle papieren in orde zijn en krijgen dan
met forse btw-naheffingen te maken.
"Je kan alle schade voorkomen door
je goed voor te bereiden", benadrukt Van den Hamer. "Iedereen denkt altijd dat
België een verlengstuk is van Nederland. Maar of je nu naar Thailand of naar
België gaat, het blijft buitenland."