Autofabrikant Nedcar in Born gaat komend jaar
de productie van Mitsubishi's met bijna 20 procent verlagen. Het aantal Volvo's
dat van de band loopt gaat daarentegen omhoog.
De productiewijziging
kost 'enkele honderden' werknemers en uitzendkrachten met een tijdelijk contract
hun baan. Een verklaring van de CNV Metaal- en Elektro, dat het daarbij om 500
banen gaat wilde Nedcar-directeur Chris DeWulff gisteren echter niet bevestigen.
De ondernemingsraad buigt zich donderdag, samen met de vakbonden over de "harde
maatregelen". CNV wil met Nedcar goede sociale afspraken maken voor de groep werknemers
die hun contract niet verlengd zien.
De productieverlaging volgt op de
dramatische terugval van de verkoop van een aantal Mitsubishi-modellen. Terwijl
de autoverkopen in ons land op een record zijn beland, doen met name de Space
Star en de Carisma van het het Japanse merk het zeer slecht. Volgend jaar zullen
daarom slechts 55.000 Carisma's en ongeveer 60.000 Space Star's van de band rollen.
Dit jaar werden er in Born nog in totaal 90.000 auto's van deze modellen gemaakt,
waarvan 40.000 Space Star's.
De productieverlaging wordt bereikt door
de band langzamer te laten lopen en het aantal ploegendiensten te halveren tot
één.
De productie van Volvo's (S40 en V40) is daarentegen
voor komend jaar begroot op 160.000 stuks, dat zijn er 10.000 meer dan dit jaar.
Bij
Nedcar Nederland werken bijna 6500 mensen, waaronder 1300 uitzendkrachten. DeWulf
heeft het personeel gezegd dat de productie over een half jaar weer op het oude
niveau is. "De zaak bij Nedcar staat niet op instorten. We hebben even een dip."
Volgens
Dewulf ligt het probleem in de grote voorraden van Mitsubishi. Hij verwacht dat
die over een half jaar geslonken zijn. De mensen wachten volgens hem met kopen
tot halverwege het jaar.
Nedcar is gezamenlijk eigendom van Mitsubishi
en Volvo. Volvo op zijn beurt is dit jaar overgenomen door Ford. Sinds Ford eigenaar
is geworden van Volvo doen er geregeld berichten de ronde over de onzekere toekomst
van Nedcar in Born. Zo kondigde Ford-baas R. Zimmerman in augustus aan een Europese
fabriek te willen sluiten. Mitsubishi trok twee maanden later haar eerder belofte
in dat met de gezamenlijke fabriek zou worden doorgegaan.
Het Japanse
concern wil de komende vier jaar zijn personeelsbestand met 12.000 verminderen.
De autofabrikant, die nu nog 90.000 man personeel telt, draait al enkele jaren
met verlies.