Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
2 december 1999
 

[Eurocard/Mastercard]
[ABN AMRO]
[BOL]
[CMG]
[Scoot]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Belastingdienst]

Invoering tax
pleziervaart
kost ƒ25 mln.

door Sjuul Paradijs - DEN HAAG, donderdag

De invoering van de omstreden vaarbelasting en de daarbij behorende administratieve rompslomp gaat de overheid mogelijk in eerste aanleg ruwweg ƒ25 miljoen kosten.

Dit blijkt uit een bijlage van het gisteren gepubliceerde advies van de commissie-Kamminga over de mogelijke belastingheffing op vaartuigen.

De eenmalige kosten van de opzet van een centrale registratie bedragen ƒ21,4 miljoen, terwijl invoering van het stickersysteem ƒ5,1 miljoen kost. Ook de jaarlijkse kosten om de vaarbelasting te heffen loopt in de miloenen guldens. Zo bedragen de kosten voor een centrale registratie van alle vaartuigen ƒ3,7 miljoen, terwijl het stickersysteem jaarlijks ruim ƒ7 miljoen kost.

"Van belang is gedurende de eerste jaren een zeer intensieve controle uit te voeren ten einde een soort van gewenning bij de houders van de vaartuigen te realiseren", schrijft de commissie in het advies aan staatssecretaris Vermeend (Financiën) over het systeem.

Stickersysteem
Commissie-voorzitter Kamminga, in het dagelijks leven Commissaris van de Koningin in Gelderland, heeft een voorkeur voor een combinatie van het stickersysteem, terwijl nieuw te verkopen schepen worden opgenomen in een houderschapsadministratie.

De pleziervaarder zou een sticker van ƒ150, ƒ250 of ƒ500 moeten kopen, afhankelijk van de oppervlakte en de lengte van zijn boot.

PvdA, VVD en D66 boekten in 1998 een bedrag van ƒ80 miljoen aan opbrengst in voor de vaarbelasting. Volgens de commissie-Kamminga is de opbrengst hooguit ƒ50 tot ƒ60 miljoen, terwijl daar ook nog eens de uitvoeringskosten vanaf gaan. Verder wil de commissie dat de helft van de opbrengst ten goede komt aan maatschappelijke doelen in de watersport.

"Je moet het dus gewoon niet doen", reageert directeur J. Kossen van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond. "De opbrengst is te verwaarlozen. De geschatte opbrengst van ƒ80 miljoen is een van de laatste dagen van de kabinetsformatie in het regeerakkoord terecht gekomen, maar is een slag in de lucht."

Volgens het rapport gaat er in de Nederlandse watersportindustrie jaarlijks ƒ4,1 miljard om. De geschatte opbrengst aan btw is ƒ463 miljoen en ƒ416 miljoen aan sociale premies, inkomstenbelastng en vennootschapsbelasting. De uitgaven in de horeca en bij de plaatselijke middenstand worden geraamd op ƒ750 miljoen per jaar.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.