Dit is het gevolg van de wijziging in de bouwmethode die nodig is om
verder lekkages te voorkomen. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat de door
pech geteisterde tunnel het beste onder hoge luchtdruk kan worden afgebouwd.
Deze methode blijkt de meest veilige en risicoloze oplossing, waar ook
de verzekering mee akkoord gaat.
Het betrokken ingenieursbureau SAT raamt de extra kosten rond de 60 miljoen
gulden. Aannemer Tramkom houdt de totale uitgaven voor bouwen onder verhoogde
luchtdruk tussen de 75 en 90 miljoen gulden. Daar komen ook nog de extra
kosten van tussen de 10 miljoen en 15 miljoen gulden bij door de schade
van de lekkage in maart 1998.
Opleveringsdatum
Ook op het punt van de uiteindelijke opleveringsdatum verschillen betrokken
bouwbedrijven. TramKom sluit niet uit dat de tunnel nog in 2003 klaar kan
zijn, terwijl Stat Engineering denkt dat dit pas in 2004 mogelijk is. De
precieze kosten en opleveringsdatum worden pas helder als exact duidelijk
is wanneer kan worden begonnen met de verdere afbouw onder de verhoogde
luchtdruk.
Verantwoordelijk wethouder H. Meijer kan ook nog niet zeggen wie moet
opdraaien voor de extra kosten. "Dit blijft voorlopig een juridisch vraagstuk.
Het kan de gemeente zijn als opdrachtgever of Tramkom als aannemer. Daar
wordt nu over gesproken," aldus een aangeslagen wethouder. Overigens liet
hij weten dat de gemeente Den Haag ook bij het Rijk om extra financiële
steun zal vragen. Al eerder subsidieerde het ministerie van Verkeer en
Waterstaat 180 miljoen gulden voor het omvangrijke project. Aanvankelijk
werden de totale kosten van de tunnel en parkeergarage op 280 miljoen
berekend.
In het voorjaar van 1998 bleek de in aanbouw zijnde tunnel, die loopt
onder de Klavermarkt via de Grote Marktstraat naar de Grote Markt te lekken
waardoor het wegdek verzakte. Sindsdien wordt gezocht naar een nieuwe
veiligere bouwmethode. Andere opties zoals het bouwen onder waterdruk
vielen al af.
Teleurgesteld
Volgens wethouder Meijer is hoge luchtdruk de enige en onvermijdelijke
oplossing om de tunnel af te krijgen. "Ik ben zeer teleurgesteld en behoorlijk
geschrokken van de uitkomsten van het rapport. Maar ik blijf erbij dat
de komst van de tramtunnel belangrijk is voor de binnenstad."
Momenteel wordt nog onderzocht of de trams tijdelijk terug kunnen komen
op de Grote Marktstraat totdat de tunnel af is. Nu worden verschillende
lijnen al sinds de bouwstart in 1996 omgeleid.