Minister Netelenbos dreigt door het uitlekken van deze informatie in een lastig parket te belanden. Vanmiddag heeft zij vertrouwelijk overleg met de Tweede Kamer over het door haar gekraakte NS-bod voor de exploitatie van de HSL.
De anti-NS-lijn is al onder het eerste paarse kabinet ingezet, zo blijkt uit de notulen van een bijeenkomst eind september 1998 met onder andere Projectdirecteur HSL-Zuid ir. W. Korf en de leden van de Stuurgroep Privatisering Infrastructuur (SPI), een 'zwaar' adviesorgaan van de minister op het gebied van privatiseringsvraagstukken.
"Korf geeft aan dat de bakens verzet zijn. Waar eerder gedacht werd de NS buitenspel te plaatsen, is nu het motto de NS binnenboord te houden", staat letterlijk in de notulen. Ook SPI-voorzitter Treumann constateert dat er "onder het nieuwe kabinet een sterke lobby is die de positie van de NS wil veiligstellen."
Verderop in de notulen is de voorbereiding van een gesprek van de ambtenaren met minister Netelenbos vastgelegd. "Er dient een brief te komen met daarin een aantal issues met een vrij hoog abstractiegehalte."
Meerwaarde
"Kern van het verhaal moet zijn dat men ten aanzien van de NS
terughoudend moet zijn. Er dient een consistent beleid ten aanzien van
de privatisering gevolgd te worden. We hebben gekozen voor een bepaalde
aanpak om meerwaarde te realiseren. Dat moeten we vasthouden. Nu dreigen
de spelregels te veranderen omdat de NS in een andere positie wordt geplaatst.
Wanneer we nu voluit kiezen voor de NS zeggen we in principe 'NEE' tegen
het geld," aldus de notulen.
Uit de stukken blijkt verder dat ambtenaren in het bijzijn van de hoogste ambtenaar, secretaris-generaal B. Pans en directeur-generaal Personenvervoer, W. de Boer, op 15 juli 1998 onderling besluiten om een gevoelig conflict over de voorbereiding van de exploitatie van de HSL, in strijd met de afspraken, niet aan minister Jorritsma en haar collega Zalm (Financiën) te melden.
De SPI, het adviesorgaan van de ministers, komt er een maand eerder achter dat HSL-projectdirecteur Korf tijdens de consultatiefase met zo'n 15 tot 20 van de in totaal 700 aangeschreven bedrijven wil gaan praten over hun plannen met de flitstrein in ons land.
Tegen afspraken
De SPI wijst Korf er op dat dit tegen de afspraken is omdat de
bedrijven alleen schriftelijk mogen reageren. De SPI meent dat de apart
uitgenodigde bedrijven zo'n gesprek zullen beschouwen als een vooronderhandelingen
en daar rechten aan gaan ontlenen.
Als Korf echter aangeeft door te gaan met de gesprekken stuurt de SPI een officiële klachtenbrief aan de baas van Korf, DG-Personenvervoer De Boer, die echter niet reageert. Uiteindelijk komt het tot een gesprek op 15 juli waarin SPI-voorzitter Treumann wijst op de verplichting voor De Boer en zijn mensen om de minister in te lichten als zij het advies van het SPI terzijde leggen. Uiteindelijk wordt de zaak met de mantel der liefde bedekt.