Britney Spears definitieve doorbraak
door Henk van der Meyden - AMSTERDAM, dinsdag
Britney Spears heeft het woord teenage-ster weer een nieuwe dimensie
gegeven. Bij de MTV-Awards won zij maar liefst vier prijzen! Britney werd
bekroond als beste zangeres, beste nieuwkomer, beste popster en ze kreeg
ook de MTV-Award voor de Beste Song! De zeventienjarige bedankte bij de
uitreiking haar ouders, de andere 'I Love You kandidaten' en tenslotte
zei ze dat de prijzen ook waren "Voor Jezus Christus, zonder wie dit allemaal
niet mogelijk was geweest."
Britney is nu definitief doorgebroken naar de wereldtop. Met drie hits
en een cd versloeg zij gevestigde concurrentes als Whitney Houston, Madonna
en Lauryn Hill.
Britney was niet echt verrast. De zeventienjarige leek het heel normaal te vinden dat zij gewonnen had. Het was immers een bevestiging van haar mega-wereldsucces, dat zij nu beleeft. Ze is ook niet het kinderlijke jonge meisje van een jaar geleden. Stel haar dan ook geen vragen als "Wat doen jongens allemaal uit om indruk om je te maken?" Dan kijkt ze even geïrriteerd, maar dan zegt ze lachend, meteen in haar succesrol: "O ja, die schrijven met heel lieve brieven en ze sturen me cadeaus. Maar dat doen meisjes ook."
Ze houdt echter niet van het onderwerp jongens. Ze heeft het druk genoeg met nieuwe legioen tienersterren aan te voeren, dat nu de wereld verovert. In Amerika zit haar vroegere vriendin Christina Aguilera haar al dicht op de hielen en in Europa en ook in Nederland, wordt de tienermarkt met nieuwe talenten grondig bewerkt. In de platenstudio's is men al hard bezig nieuwe Britney klonen op te leiden.
Britney is pas zeventien en daarom zegt men haar nog niet wat jongens allemaal over haar denken als ze naar haar kijken. Ze is niet groot, ze heeft honingkleurig haar en er is altijd een vriendelijke man van het management bij haar in de buurt.
Die zorgt er voor dat men geen vragen stelt over haar strakke t-shirt of over Britney's, voor haar leeftijd, opmerkelijke forse boezem. Die boezem lijkt in een jaar tijds wat omvang betreft op opmerkelijke wijze geëxplodeerd te zijn!
Britney maakt als even niemand naar haar kijkt een vermoeide indruk. Ze is gewoon doodmoe, kan een geeuw niet onderdrukken en af en toe trekt zij zich even terug in een hoekje, waar zij zichzelf kan zijn. Maar zodra zij voelt dat men naar haar kijkt, draait zij het knopje naar 'succesvolle lieve popster' weer om en lacht.
Natuurlijk zijn er meer meisjes die een zomerhit maakten. Maar nog nooit eerder heeft een tienerzangeresje de wereld zo snel veroverd als Britney. Haar eerste singlehit 'Babe one more time' was de klapper van de afgelopen zomer en haar videoclip, een mengeling van table-dance en een kinderverjaardagsfeestje, maakt de jongens opgewonden, terwijl meisjes in de hele wereld meteen de neiging hadden Britney de imiteren.
Ineens trokken miljoenen meisjes, van Tokio tot New York, van Parijs tot Peking, buikvrije topjes aan en namen Britney's kapsel over. Ze zorgt voor een nieuwe trend, is een soort nieuwe girl-mode: een puur natuurlijk jong meisje, dat toch, zij het heel licht, sexy overkomt. Britney zingt niet voor niets 'Baby one more time' alsof Barbie toch nog meer wil van Ken!
Dertien miljoen exemplaren zijn er van de cd verkocht, die al 44 weken in de hitparades staat. In tienerbladen leest men verhalen als 'Hoe kan ik er uitzien als Britney' en zelfs bladen als Cosmopolitan koesteren Britney als een ikoon, noemen haar een symbool van de 'nieuwe vrouwelijkheid'.
Sinds haar succes reist Britney over de wereld. Londen, Amsterdam, New York, Tokio. Het hoort er allemaal bij om een jong meisje in een recordtempo een wereldster te maken. Zij weet soms zelfs niet meer waar zij is. Volwassenen zijn soms wel onthutst over haar kennis van de aardrijkskunde. Voor een draaiende camera in Australië zei ze kort geleden: "Waar ligt dat Australië eigenlijk?" Ook wist ze tot voor kort nauwelijks de vliegtijd van New Orleans en Orlando.
Men bespeurt onder haar make-up nu wel een gespannenheid en ze heeft een jeugdpuistje op haar voorhoofd, dat maar niet weggeschminkt kan worden. Ze heeft rond haar ogen rode kringen van vermoeidheid. Maar daar is ze te slim voor, ze laat zich toch niet uitbuiten door de platenindustrie. Als men haar langer kent, bemerkt men dat zij toch zelf de touwtjes in handen houdt!
Ster
Professioneel als zij is vertelt zij voor de duizendste maal haar
levensverhaal. Op haar zesde won ze haar eerste talentenjacht en op haar
achtste wist ze al zeker: "Ik word een ster". "Ik wist precies wat ik
wilde; die kleine kinderliedjes begonnen me te vervelen." Toen ze in die
periode een tv-talentenjacht voor Disney-presentatrice won, twijfelde
de zender of zij daar niet te jong voor was. Britney's ouders aarzelden
ook. Britney twijfelde geen moment en tenslotte nam zij haar ouders mee
naar Disney en stampte zij ongeduldig met haar voeten. Drie jaar later
mocht ze eindelijk met haar huidige concurrentie Christina Aguilera het
Disney-programma presenteren.
"Er is moed voor nodig en bezetenheid om aan de top te kunnen komen. Britney bezat die eigenschappen in grote mate", zegt muziekkenner JEF FENSTER, die de toon veertienjarige Britney naar Orlando liet komen. Daar in Orlando stond de topfabriek van LOUIS PEARLMAN, de luchtvaartondernemer die met de Backstreet Boys en N'Sync al doorgestoten was in de showbusiness.
In tegenstelling tot andere vroegere kindersterren, waarbij kinderen door hun ouders het toneel op werden gestuurd, beheerst de jonge popgeneratie ook in Nederland het spel al voordat het begint. Het zijn allemaal media-kinderen opgegroeid met MTV, TMF en talrijke soaps zoals Goede Tijden Slechts Tijden. De schrijver Salman Rushdie zei: "We willen allemaal doen wat ze op tv zien." Dat vinden ze de gewoonste zaak van de wereld. De wens om een ster te worden is dezer dagen realistischer dan ooit...
Britney Spears werd als kleuter geïnspireerd door Madonna, die zij met een haarborstel als microfoon nadeed... Britney nam zichzelf ook al interviews af als klein kind.
Maar miljoenen kinderen over de hele wereld de clipgeneratie gedragen zich zo. Zij bestuderen nu de clips van Britney en imiteren haar dansjes en zang. En veel kinderen dromen dan ook van een snelle carrière in de showbusiness. De tv-zenders haken daarop in, laten kinderen prijzen winnen om in soaps op te treden of te zingen op tv.
De dertien- en veertienjarigen van vandaag weten dat de behoefte van de media-industrie aan nieuw jong talent enorm is. MTV zoekt voortdurend naar nieuwe presentatrices, net als TMF. Men doet alles om op te vallen, om maar in de belangstelling te komen, bijvoorbeeld om een rol te krijgen in een tv-soap. Want die kan de basis zijn van een media-carrière als actrice, zangeres of presentatrice.
Katja Schuurman is er een goed voorbeeld van, net als Reinout Oerlemans en wat te denken van Fabienne, de voormalige TMF-presentatrice, die ook als popster de jeugdmarkt bewerkt.
Soms lijkt het er op dat men in een soap gaat spelen om deze alleen als springplank te gebruiken voor naamsbekendheid. Er zijn zelfs voorbeelden van soap-acteurs en -actrices die voor zij een zin op tv gezegd hebben in de serie, of ooit op de planken hebben gestaan, al een platencontract hebben... Zij zien hun tv-optredens louter als "in de etalage staan." "Tv-rollen", aldus een insider, "worden niet meer als een acteerprestatie gezien, maar als een middel om eem multi-media-carrière te maken."
LINDA, ROOS EN JESSICA zijn er een voorbeeld van hoe men door een tv-rol een hitcarrière kan maken. En de tv wordt niet door de minstens gebruikt om zichzelf te promoten. Mathilde Santing maakte een hit door haar Nationale Nederlanden-commercials. Ook de titelsongs van Westenwind en Vrouwenvleugel werden hits, net als de succes cd-single van Big Brother.
Steeds meer tv-programma's worden gebruikt om nieuwe platen te lanceren.
Bij de casting van tv-series speelt men ook in op de rage. Een casting-agente zegt: "Het gaat bij het casten vaak niet om het kunnen maar om de populariteit."
Het zijn valkuilen, waar Britney Spears en de haren zich al vroeg tegen gewapend hebben. Poptycoon LOUIS PEARLMAN zei dat hij Britney nooit onder contract had genomen als zij niet zelf had kunnen zingen. "Mijn sterren moeten live kunnen optreden, anders zijn hun carrières snel kapot", zei hij.
Was de sexy uitstraling van Britney op haar video's haar eigen idee?
"Nee", zegt Britney. "Ik begrijp ook niet dat het publiek in mijn video's en songs seksuele boodschappen of signalen ziet en hoort. Zoals ik in de video te zien ben, liep ik ook op school rond. Teksten als 'Hit me Baby one more time' en 'Born to Make You Happy' zijn helemaal niet erotisch, wat denken de mensen wel?"
Britney's seksuele activiteiten bestaan uit 'petting', maar wel met een bh en pullover aan! Heel zakelijk zegt ze dan: "Ik kan toch niet alles weggeven. Ik moet toch later ook nog wat hebben..."
"Nee, een vriend heeft zij niet."
"Hoe zou dat kunnen? Ik ben altijd onderweg en ik kan dat nu ook niet aan mijn hoofd hebben. Ik wil helemaal aan de top komen."
Tot nu toe ging dat allemaal zo snel, dat Britney zich met de mensen aan de top nog niet zo goed raad weet. Toen zij kort geleden in Monaco op een feestje was uitgenodigd door prins Albert, reageerde zij geïrriteerd: "Albert, welke Albert?"
Maar dat houdt niet in dat de zeventienjarige Britney kapsones heeft.
"Ik ben geen prima-donna", zei ze laatst. "Dat komt later."
|