Veel
eigenaren van vaartuigen reageerden gisteren verontrust op de mogelijke invoering
van vaarbelasting: minimaal 150 voor zeil- en motorboten die langer dan
zes meter zijn en een oppervlakte van minimaal 12 vierkante meter hebben.
Voor
schepen van 10 tot 25 meter en met een oppervlakte van 12 tot 35 vierkante meter
moet 250 worden afgedragen, voor schepen die langer zijn dan 15 meter 500.
Eigenaren van kleine roei- en visboten tot een lengte van vier meter en mensen
met een surfplank of kano worden ontzien.
Vandaag wordt het rapport officieel
aan staatssecretaris Vermeend (Financiën) overhandigd. De PvdA-bewindsman
zal dan meteen op de voorstellen van de commissie-Kamminga reageren.
Directeur
Kossen van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond, waarbij 100.000 watersporters
zijn aangesloten, vindt dat het onderzoek van de commissie nog niet gereed is.
In zijn ogen ontbreekt de rechtsgrond voor het heffen van de belasting. Bovendien
verwacht Kossen dat de invoering en controle van de belasting veel geld gaan kosten.
In
de plannen van Kamminga, in het dagelijks leven commissaris van de Koningin van
de provincie Gelderland, gaat de helft van de opbrengst van de vaarbelasting (in
totaal 50 à 60 miljoen) terug naar maatschappelijke doelen
in de watersport. De belasting wordt geheven via de verkoop van stickers van 150,
250 en 500, terwijl voor nieuw te verkopen boten een houderschapsbelasting
met een registratie zou worden ingevoerd.
De commissie luidt de noodklok
over de milieuheffingen en lokale belastingen voor watersporters, zoals toeristenbelasting.
Er zouden grote verschillen zijn in de hoogte van de heffingen in de diverse Nederlandse
watersportgebieden. Volgens Kamminga moet het rijk er in de onderhandelingen met
gemeenten en waterschappen voor zorgen dat de heffingen voor de watersporters
via een uniforme regeling gelijk worden getrokken.
De stichting Actie
Pleziervaartuigen, die in het verleden 110.000 handtekeningen van tegenstanders
van de invoering van vaarbelasting verzamelde, stelt dat de eigenaren van pleziervaartuigen
zich blauw aan heffingen betalen.