Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
29 november 1999
 

[Autosite]
[BOL]
[Veilinghal]
[Vacatures]
[Siteshopper]
[EUBOS.NL]

Bemanning gezonken veer
onbekwaamheid verweten

Van een medewerkster - KOPENHAGEN, maandag

De overlevenden van de ramp met de Noorse veerboot, die vrijdagavond bij de kustplaats Haugesund, gelegen tussen Bergen en Stavanger, op een rots voer en zonk, hebben de bemanning van laksheid en onbekwaamheid beschuldigd.

Tussen het moment waarop de hypermoderne veerboot 'Sleipner' op een rots voer en het moment waarop de boot uiteindelijk begon te zinken, zaten meer dan 40 minuten. Maar de bemanningsleden ondernamen niets om de opvarenden in reddingsvlotten in veiligheid te brengen.

Volgens een overlevende dacht de bemanning dat de veerboot niet zou zinken en dat evacuatie met helikopters zou plaatsvinden. Toen de boot opeens begon te zinken kwamen vele opvarenden in het ijskoude water terecht waar zij voor hun leven moesten vechten.

Twintig mensen kwamen om het leven en 69 opvarenden werden gered door o.a. te hulp geschoten schepen. Het dodencijfer kan mogelijk nog stijgen omdat er onzekerheid bestaat over het werkelijke aantal passagiers aan boord.

De directeur van de veerbootmaatschappij, Arne Dvergsdal, heeft inmiddels erkend dat het mogelijk is dat de bemanning de ernst van de situatie verkeerd heeft ingeschat. Van de 69 overlevenden zijn er 23 opgenomen in het ziekenhuis, de meesten met onderkoelingsverschijnselen. Een aantal van hen verkeert in levensgevaar.

Het wrak van de 'Sleipner' werd gisterochtend op de zeebodem gevonden. Met een mini-onderzeeboot zijn er opnamen gemaakt van de boot, waarin zich mogelijk nog stoffelijke overschotten bevinden. De opnamen zullen worden gebruikt in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.

Het is nog niet duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren dat de catamaran tegen een rots is gevaren. Een van de verklaringen is dat de signalen vanuit de kust, die de boot tussen de vele rotsen en eilanden moest loodsen, niet goed functioneerden. Ook vraagt men zich af of het onderstel van dit soort catamarans, die met hoge snelheid varen, wel stevig genoeg is.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.