Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
27 november 1999
 

[TopCarrieres]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]
[BOL]
[Veilinghal]
[PC Thuis]

Strijd om gebruiker
internet verhardt zich

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, zaterdag

De strijd om de gunst van de internetgebruiker verhardt zich. Internetproviders laten geen middel onbenut om de gebruiker naar zich toe te trekken. Sinds kort is het mogelijk gratis het internet op te gaan via een aantal providers zoals Noknok, Freeler en Wanadoo. Dit tot groot ongenoegen van provider XS4ALL dat de afgelopen week keihard terug sloeg met een grootscheepse reclamecampagne waarin wordt gesuggereerd dat gratis internetproviders handel drijven in persoonsgegevens van hun gebruikers.

Op grote billboards in stations citeert XS4ALL een stukje uit de algemene voorwaarden voor Noknok. "De gebruiker geeft Noknok toestemming de gegevens van de gebruiker voor marketingdoeleinden ter beschikking te stellen (....)." Vervolgens concludeert XS4ALL: "Uiteindelijk heeft alles een prijs."

Bovendien stuurde XS4ALL een mailing naar al haar gebruikers waarin de reclamecampagne wordt verklaard. Hierin staat: "Gratis providers verdienen hun geld veelal met reclame. Door het plaatsen van advertenties op de website en de verkoop van persoonlijke gegevens van hun klanten."

Noknok, en ook Wanadoo dat op soortgelijke wijze door XS4ALL onder handen wordt genomen, pikten dit niet en gisteren stonden de kemphanen tegenover elkaar voor de rechtbankpresident in Amsterdam. De twee gratis providers eisten een onmiddellijk stopzetting van de in hun ogen schadelijke reclamecampagne van XS4ALL en eisten tevens een rectificatie.

XS4ALL stelt zich echter op het standpunt dat aangezien de twee providers geen inkomsten uit abonnementen krijgen zij dat geld ergens anders vandaan moeten halen. Mr. P.L. Reeskamp wees erop dat XS4ALL het publiek wil waarschuwen voor de andere kant van de medaille van gratis internet. "De boodschap van de providers is de afgelopen weken geweest: Wij zijn gratis, gratis en niets dan gratis. Wij willen de consument wijzen op de andere kant van de medaille namelijk het verlies van hun privacy." Volgens XS4ALL waarschuwen beide gratis providers hun gebruikers hier niet duidelijk genoeg voor en zijn de voorwaarden weggemoffeld in de kleine lettertjes.

Achemea-dochter Noknok trok hiertegen fel van leer bij monde van mr. C.W. Noorda. Volgens haar is er geen sprake van de verkoop van persoonsgegevens aan derden. Om KPN-dochter XS4ALL de wind uit de zeilen te nemen gaf ze aan waar Noknok haar inkomsten uit haalt. "Het geld wordt verdiend aan de telefoontikken en webvertising (het maken van reclame op het internet, red) en niet door het verkopen van gegevens aan derden. Verder verdienen we geld aan e-commerce. Het is mogelijk om via de website van Noknok door te gaan naar andere websites waar aanbiedingen worden gedaan. Zo kan men bijvoorbeeld doorklikken naar de Nokdown-site. Daar kan men goederen kopen tegen gereduceerde prijzen door een bundeling van inkoopkracht. Het ligt in de bedoeling meer van dit soort sites te lanceren, met name op het gebied van financiële dienstverlening."

De in de reclame geciteerde voorwaarde slaat volgens Noorda op de e-commerce site waar men gerichte aanbiedingen wil gaan doen. Dit zal echter gaan om groepen van gebruikers en niet om individuen. Zij wijst er op dat iemand die perse anoniem wil blijven gewoon fictieve persoonsgegevens kan invullen en dan toch gratis het internet op kan.

De Consumentenbond steunt de opvatting van XS4ALL door te stellen dat er een onderzoek moet komen naar de voorwaarden voor gratis internet. Daarvoor is een verzoek ingediend bij de Registratiekamer. De bond vindt dat het bij de meeste aanbieders niet duidelijk is of zij persoonlijke gegevens bijhouden en doorspelen aan derden.

Noknok en Wanadoo stellen in een reactie hierop dat de Consumentenbond de gratis provider Het Net, eveneens een KPN-dochter, buiten schot laat.

Op een uitspraak moet voorlopig tot 9 december worden gewacht gezien de complexiteit van de materie. Hiermee lijkt XS4ALL voorlopig aan het langste eind te trekken aangezien de reclame loopt tot 12 december.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.