Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, zaterdag
De strijd om de gunst van de internetgebruiker verhardt zich. Internetproviders laten geen middel onbenut om de gebruiker naar zich toe te trekken. Sinds kort is het mogelijk gratis het internet op te gaan via een aantal providers zoals Noknok, Freeler en Wanadoo. Dit tot groot ongenoegen van provider XS4ALL dat de afgelopen week keihard terug sloeg met een grootscheepse reclamecampagne waarin wordt gesuggereerd dat gratis internetproviders handel drijven in persoonsgegevens van hun gebruikers.
Op grote billboards in stations citeert XS4ALL een stukje uit de algemene
voorwaarden voor Noknok. "De gebruiker geeft Noknok toestemming de gegevens
van de gebruiker voor marketingdoeleinden ter beschikking te stellen (....)."
Vervolgens concludeert XS4ALL: "Uiteindelijk heeft alles een prijs."
Bovendien stuurde XS4ALL een mailing naar al haar gebruikers waarin de
reclamecampagne wordt verklaard. Hierin staat: "Gratis providers verdienen
hun geld veelal met reclame. Door het plaatsen van advertenties op de
website en de verkoop van persoonlijke gegevens van hun klanten."
Noknok, en ook Wanadoo dat op soortgelijke wijze door XS4ALL onder handen wordt genomen, pikten dit niet en gisteren stonden de kemphanen tegenover elkaar voor de rechtbankpresident in Amsterdam. De twee gratis providers eisten een onmiddellijk stopzetting van de in hun ogen schadelijke reclamecampagne van XS4ALL en eisten tevens een rectificatie.
XS4ALL stelt zich echter op het standpunt dat aangezien de twee providers
geen inkomsten uit abonnementen krijgen zij dat geld ergens anders vandaan
moeten halen. Mr. P.L. Reeskamp wees erop dat XS4ALL het publiek wil waarschuwen
voor de andere kant van de medaille van gratis internet. "De boodschap
van de providers is de afgelopen weken geweest: Wij zijn gratis, gratis
en niets dan gratis. Wij willen de consument wijzen op de andere kant
van de medaille namelijk het verlies van hun privacy." Volgens XS4ALL
waarschuwen beide gratis providers hun gebruikers hier niet duidelijk
genoeg voor en zijn de voorwaarden weggemoffeld in de kleine lettertjes.
Achemea-dochter Noknok trok hiertegen fel van leer bij monde van mr.
C.W. Noorda. Volgens haar is er geen sprake van de verkoop van persoonsgegevens
aan derden. Om KPN-dochter XS4ALL de wind uit de zeilen te nemen gaf ze
aan waar Noknok haar inkomsten uit haalt. "Het geld wordt verdiend aan
de telefoontikken en webvertising (het maken van reclame op het internet,
red) en niet door het verkopen van gegevens aan derden. Verder verdienen
we geld aan e-commerce. Het is mogelijk om via de website van Noknok door
te gaan naar andere websites waar aanbiedingen worden gedaan. Zo kan men
bijvoorbeeld doorklikken naar de Nokdown-site. Daar kan men goederen
kopen tegen gereduceerde prijzen door een bundeling van inkoopkracht.
Het ligt in de bedoeling meer van dit soort sites te lanceren, met name
op het gebied van financiële dienstverlening."
De in de reclame geciteerde voorwaarde slaat volgens Noorda op de
e-commerce site waar men gerichte aanbiedingen wil gaan doen. Dit zal
echter gaan om groepen van gebruikers en niet om individuen. Zij wijst
er op dat iemand die perse anoniem wil blijven gewoon fictieve persoonsgegevens
kan invullen en dan toch gratis het internet op kan.
De Consumentenbond steunt de opvatting van XS4ALL door te stellen dat
er een onderzoek moet komen naar de voorwaarden voor gratis internet.
Daarvoor is een verzoek ingediend bij de Registratiekamer. De bond vindt
dat het bij de meeste aanbieders niet duidelijk is of zij persoonlijke
gegevens bijhouden en doorspelen aan derden.
Noknok en Wanadoo stellen in een reactie hierop dat de Consumentenbond
de gratis provider Het Net, eveneens een KPN-dochter, buiten schot
laat.