Deze
investering in comfortabele en vooral razendsnelle treinen komt boven
op het bedrag van 2,8 miljard dat de NS heeft geboden voor de exploitatie
van de HSL-Zuid. Op 1 september werd het plan op de luchthaven Schiphol
door NS-topman R. den Besten aan minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat)
overhandigd. Later die dag trakteerde het ministerie de NS-medewerkers
op champagne. Projectleider Korf van de HSL-Zuid hief daarbij het glas
op de mijlpaal die volgens hem was bereikt in de geschiedenis van het
openbaar vervoer.
Twee weken terug verwees zijn directe baas, minister Netelenbos, in ongebruikelijk
felle bewoordingen het plan echter naar de prullenbak. Zowel kwalitatief
als financieel zou het bod onvoldoende zijn. "Het is zo slecht, dat onderhandelen
geen enkele zin heeft", zo liet de bewindsvrouw de Tweede Kamer vorige
week nog weten. Met name de reiziger zou er nauwelijks beter van worden.
Dat laatste schoot de NS-directie in het verkeerde keelgat. "Wij zijn
van mening dat wij juist voor de reiziger een fantastisch plan hebben
gepresenteerd", aldus NS-topman R. den Besten. "Door de nieuwe hogesnelheidstreinen
via de HSL te laten 'uitwaaieren' over grote delen van het bestaande Intercitynetwerk
worden reistijden verkort en kunnen zoveel mogelijk mensen profiteren
van de HSL. Dus niet alleen de reizigers van de Thalys, maar ook het binnenlands
vervoer maakt een enorme sprong voorwaarts."
Het aantal reizigers zal volgens de NS dan ook een explosieve groei doormaken
wanneer het bedrijf de hogesnelheidstrein mag gaan exploiteren. De minister
gokt, wanneer de flitstrein in 2006 in ons land gaat rijden, op 19 miljoen
reizigers; de NS denkt op jaarbasis maar liefst 27 miljoen passagiers
de trein in te kunnen lokken. Daarnaast verwacht de NS een extra groei
op het eigen kernnet met nog eens 40 miljoen extra reizigers per jaar.
De cijfers zullen ons land volgens de NS-top kunnen behoeden voor het
dreigende verkeersinfarct.
Om al deze passagiers echter plaats te kunnen bieden, moet de NS ruim
5 miljard investeren. Voor dat geld worden vijftig hogesnelheidsintercity's
(260 rijtuigen) aangeschaft, die vanaf 2006 met ruim tweehonderd kilometer
per uur vijftien steden in ons land aansluiten op de flitstreinen naar
Parijs en Londen. Voorts worden extra flitstreinen en 250 nieuwe Intercitydubbeldekkers
aangeschaft. Ook op het comfort wordt niet bezuinigd. Zo worden alle nieuwe
hogesnelheidsintercity's voorzien van airconditioning, extra bagageruimte
en actuele reisinformatie in de trein.
In tegenstelling tot wat de minister beweert, is de grote winnaar volgens
de NS dus wel degelijk de reiziger. Zo wordt het spoorboekje volgens de
NS overbodig, omdat de treinen met een veel hogere frequentie gaan rijden.
Uit onderzoek blijkt dat passagiers nu nog vaak hun reis plannen, omdat
de treinen 'slechts' om het kwartier vertrekken. Dat is straks niet meer
nodig, omdat op de belangrijke trajecten in de toekomst niet langer dan
tien minuten hoeft te worden gewacht.
Zo rijden er op dit moment tussen Schiphol en Rotterdam ieder uur vijf
Intercity's. Dat worden er straks negen. Bovendien gaat de reistijd omlaag
van 46 minuten nu, naar 19 minuten in 2006, een reductie van 59 procent.
De frequentie van de flitstrein naar Parijs wordt opgevoerd naar één
keer per uur en die van Londen naar één keer per twee uur.
De NS vraagt zich dan ook hardop af wat minister Netelenbos mist in het
plan. Volgens het spoorbedrijf is alles erop gericht het de reizigers
zo gemakkelijk mogelijk te maken. De NS garandeert zelfs een punctualiteit
van 95 procent. "Wordt dit niet gehaald, dan kan de reiziger rekenen op
een schadevergoeding. Hoe die er uit moet komen te zien, is nog een punt
van overleg tussen ons en het ministerie."
Desondanks adviseerde de commissie van Wijzen de bewindsvrouw echter
om het bod onmiddellijk naar de prullenbak te verwijzen. Wel kreeg de
NS van de bewindsvrouw nog één kans, zij het op haar voorwaarden.
NS-topman Den Besten wees op zijn beurt dit aanbod af. Naar nu pas duidelijk
is geworden, omdat Netelenbos de Nederlandse Spoorwegen wilde verplichten
om iedere reiziger volledig schadeloos te stellen bij een vertraging van
meer dan een half uur. "Onacceptabel", zo stelde de NS, omdat de overheid
geen enkele verantwoordelijkheid aanvaardt voor de beschikbaarheid van
de infrastructuur.
Het is slechts één van de in totaal 25, volgens de NS feitelijke,
onjuistheden in het rapport van de commissie van Wijzen. Zo suggereert
de commissie, onder leiding van TNT-Postgroep-topman A. Scheepbouwer,
dat bepaalde intercity's komen te vervallen. "Onzin", zo bestempelt de
NS. "Aan het huidige intercity-net wordt niet getornd."
Voorts verwijt Den Besten de commissie gegoochel met cijfers. Zo is de
NS uitgegaan van een concessieduur van dertig jaar. "Wanneer wij, net
als de minister waren uitgegaan van zestig jaar, hadden we een bod kunnen
uitbrengen in de orde van grootte van 4 miljard." Ook het verwijt
van de minister dat de overheid veel moet investeren om het voorstel van
de NS mogelijk te maken, verwijst Den Besten naar het rijk der fabelen:
"De NS verwacht geen extra investeringen van de overheid."