Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
25 november 1999
 

[Yess]
[CMG]
[Compu'Train]
[BOL]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Euromatch/Brunel]
[EUBOS.NL]

Rabo-klant aangewezen op automaat

Van onze economische redactie - UTRECHT, donderdag

De Rabobank gaat eenvoudige bankhandelingen zoals het opnemen of het overboeken van geld volledig automatiseren. Geldautomaat, telefoon en bankieren via internet gaan het werk van het bankpersoneel overnemen.

In sommige gevallen blijft er slechts één adviseur voor de klanten over. Daarnaast komen er in bijvoorbeeld supermarkten rijen met automaten waar rekeninghouders allerlei transacties kunnen verrichten.

Afgelopen zomer kondigde Rabo-topman H. Smits al aan het kostenniveau van de coöperatieve bank binnen drie jaar met 20 procent te willen verlagen.

Volgens woordvoerder H. van Mierlo van de Rabobank is tot deze stap besloten omdat de klant steeds minder naar de bank komt. "De kantoren worden straks meer op maat gesneden en gaan alleen datgene aanbieden waar de klant om vraagt", voegt hij eraan toe.

Werkgelegenheid
De herziening van het kantorennet zal zo'n zeven tot tien jaar gaan duren. Duidelijk is dat dit een vermindering van de werkgelegenheid zal opleveren. Tot nu toe groeide het personeelsbestand met duizenden nieuwe medewerkers per jaar. "Vanaf nu zal het personeelsbestand juist afnemen", aldus Van Mierlo. "Daardoor kunnen we efficiënter werken en de kosten voor de klant drukken. Maar er komen geen gedwongen ontslagen."

De Rabobank heeft becijferd dat het aantal transacties waarvoor de klant naar de bank gaat het afgelopen jaar met zo'n 10 procent is gedaald. Daarentegen is het aantal transacties dat met behulp van de geldautomaat, telefoon (telesparen) of internet verloopt, met 30 procent gestegen.

De voormalige Boerenleenbank heeft nu 1800 vestigingen. Momenteel werken 31.000 van de in totaal 50.000 personeelsleden bij de filialen. Volgens Van Mierlo zal er geen enkele vestiging worden gesloten. "Wel gaan we per kantoor bekijken waaraan behoefte is."

Zo is er in een sterk vergrijsd gebied meer behoefte aan het behouden van eenvoudige transacties op het kantoor zelf, terwijl bijvoorbeeld in de grote steden meer behoefte aan internetbankieren is.

CNV Bedrijvenbond zet vraagtekens bij de koerswijziging bij de Rabobank. Bestuurder I. Wiersinga is bang dat de herziening ten koste van de klanten en het aantal arbeidsplaatsen zal gaan. "Het sterke van de bank is dat zij erg in het maatschappelijk leven is ingekaderd, met name op het platteland. Dat laten zij nu los."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.