Rabo-klant aangewezen op automaat
Van onze economische redactie - UTRECHT, donderdag
De Rabobank gaat eenvoudige bankhandelingen zoals het
opnemen of het overboeken van geld volledig automatiseren. Geldautomaat,
telefoon en bankieren via internet gaan het werk van het bankpersoneel
overnemen.
In sommige gevallen blijft er slechts één
adviseur voor de klanten over. Daarnaast komen er in bijvoorbeeld supermarkten
rijen met automaten waar rekeninghouders allerlei transacties kunnen verrichten.
Afgelopen zomer kondigde Rabo-topman H. Smits al aan het
kostenniveau van de coöperatieve bank binnen drie jaar met 20 procent
te willen verlagen.
Volgens woordvoerder H. van Mierlo van de Rabobank
is tot deze stap besloten omdat de klant steeds minder naar de bank komt.
"De kantoren worden straks meer op maat gesneden en gaan alleen datgene
aanbieden waar de klant om vraagt", voegt hij eraan toe.
Werkgelegenheid
De herziening van het kantorennet zal zo'n
zeven tot tien jaar gaan duren. Duidelijk is dat dit een vermindering
van de werkgelegenheid zal opleveren. Tot nu toe groeide het personeelsbestand
met duizenden nieuwe medewerkers per jaar. "Vanaf nu zal het personeelsbestand
juist afnemen", aldus Van Mierlo. "Daardoor kunnen we efficiënter
werken en de kosten voor de klant drukken. Maar er komen geen gedwongen
ontslagen."
De Rabobank heeft becijferd dat het aantal transacties
waarvoor de klant naar de bank gaat het afgelopen jaar met zo'n 10 procent
is gedaald. Daarentegen is het aantal transacties dat met behulp van de
geldautomaat, telefoon (telesparen) of internet verloopt, met 30 procent
gestegen.
De voormalige Boerenleenbank heeft nu 1800 vestigingen.
Momenteel werken 31.000 van de in totaal 50.000 personeelsleden bij de
filialen. Volgens Van Mierlo zal er geen enkele vestiging worden gesloten.
"Wel gaan we per kantoor bekijken waaraan behoefte is."
Zo is er in een sterk vergrijsd gebied meer behoefte aan
het behouden van eenvoudige transacties op het kantoor zelf, terwijl bijvoorbeeld
in de grote steden meer behoefte aan internetbankieren is.
CNV Bedrijvenbond zet vraagtekens bij de koerswijziging
bij de Rabobank. Bestuurder I. Wiersinga is bang dat de herziening ten
koste van de klanten en het aantal arbeidsplaatsen zal gaan. "Het sterke
van de bank is dat zij erg in het maatschappelijk leven is ingekaderd,
met name op het platteland. Dat laten zij nu los."
|