Jongeren pakken zelf
zinloos geweld aan
door Mascha Kramer - DEN HAAG, donderdag
Jongeren kunnen zelf ideeën aandragen om zinloos
geweld tegen te gaan, die prompt in praktijk worden gebracht. Onder het
motto 'Respect' gaat in januari volgend jaar een nationale campagne naar
Amerikaans voorbeeld van start. Rotterdam en Den Bosch zijn de eerste
steden waar de campagne wordt gehouden, binnen drie jaar kunnen alle Nederlandse
jongeren eraan meedoen.
In de Verenigde Staten is de zogenoemde Nationale Campagne tegen Geweld,
die sinds 1991 loopt, een succes. In acht jaar tijd werden meer dan 30.000
suggesties door en voor de kansarme jeugd aangedragen.
Eerder dit jaar werd in de VS bekend gemaakt dat het geweld
in 1998 met zeven procent was afgenomen, de beste resultaten tot nog toe.
De campagne wordt onder auspiciën van de regering-Clinton gehouden
en krijgt financiële steun van zowel de overheid als het bedrijfsleven.
Hoogstandjes
"Als Nederlandse scholieren net zo inventief zijn als hun
Amerikaanse collega's, dan kunnen we mooie projecten verwachten", stelt
woordvoerder Koos Michilsen van de Nationale Stichting tegen Geweld, die
in juli werd opgericht. "We zijn daar gaan kijken en vooral op lokaal
niveau zijn er hoogstandjes geleverd. Dat kinderen dat zelf hebben gedaan,
maakt het allemaal extra leuk."
In Nederland is het streven zoveel mogelijk jongeren tussen 12 en 17
jaar aan te spreken, de doelgroep waarin zich veel slachtoffers, maar
ook een groot aantal daders van zinvol geweld, bevinden.
De Nationale Stichting tegen Geweld, onder voorzitterschap van MKB Nederland-directeur
Guus Broos, zal lesmateriaal op Amerikaanse leest op middelbare scholen
verspreiden. Daarmee worden circa 60.000 jongeren op 76 scholen bereikt.
De kosten van de campagne en de uitvoering van de suggesties, die door
professionals zullen worden begeleid, bedragen in totaal 5 miljoen gulden.
Dit bedrag wordt bijeengebracht door onder meer de ministeries van Justitie,
van Binnenlandse zaken, van Onderwijs en Cultuur, diverse charitatieve
instellingen en het bedrijfsleven. Alle ideeën worden door een gemeentelijk
forum, waarin ook scholieren plaatsnemen, gekeurd.
Het Landelijk Platform Tegen Geweld op Straat, waarvan burgemeester Deetman
van Den Haag voorzitter is, heeft het project geadopteerd. Op Deetmans
verzoek begint het project in Rotterdam en Den Bosch.
De Nationale Stichting tegen Geweld, die volgende maand haar eerste
kantoor in Den Bosch opent, staat in nauw contact met de Amerikaanse moederorganisatie.
Het Nederlandse initiatief wordt als pilot gezien; zijn de resultaten
ook hier naar behoren, dan gaat het project Europa in.
Overigens is ook lesmateriaal ontwikkeld voor drie jongere groepen: 5-
en 6-jaar, 8- en 9-jarigen en 12- en 13-jarigen. In een latere fase van
de campagne wordt getracht jongeren te benaderen die buiten de boot dreigen
te vallen omdat zij voortijdig met school stoppen. Ze kunnen hulp krijgen
bij het oprichten van een eigen bedrijf, maar moeten dan wel eerst zelf
een idee indienen.
|