Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
24 november 1999
 

[Euromatch/Brunel]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[CMG]
[BOL]
[EUBOS.NL]
[Compu'Train]
[Yess]

Netelenbos: Totaalverbod
op drankrijden in Europa

  Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, woensdag

Minister Netelenbos (Verkeer) wil in Europees verband proberen het rijden met drank op helemaal te verbieden.

In de Tweede Kamer zei de PvdA-bewindsvrouw gisteren dat er tussen de Europese landen "een stevige discussie" gevoerd moet worden over gelijktrekking van de verschillende maximaal toegestane alcoholpromillages die de lidstaten hanteren. Die lopen uiteen van 0 tot 0,8 promille.

"Wat mij betreft kan het promillage zo laag mogelijk worden. Helemaal geen drank op is het beste, dat weet iedere automobilist zelf ook", aldus de minister.

In ons land ligt de grens op 0,5 promille. Daar komt straks bij dat voor onervaren automobilisten de lat op 0,2 promille wordt gelegd vanwege de grote hoeveelheid brokken die, met name jonge mannen tussen achttien en 25 jaar, veroorzaken.

Jongerennorm
Dat lijkt voor Netelenbos in deze coalitie met VVD en D66 het maximaal haalbare. In het kabinet zijn de VVD-ministers onlangs morrend akkoord gegaan met de lagere 'jongerennorm', maar een algehele verlaging zoals Netelenbos graag wilde, is voor hen onbespreekbaar omdat zo'n lagere norm niet te handhaven is.

Netelenbos ging daarom gisteren niet in op het hernieuwde pleidooi van PvdA, CDA, D66, GroenLinks en de RPF om een maximum van 0,2 promille voor iedereen in te voeren. De grens van 0,2 promille wordt tot dusver vaak gezien als een maximaal haalbare ondergrens omdat het menselijk lichaam zelf ook alcohol aanmaakt.

Minister Netelenbos liet de Kamer verder weten onderzoek te gaan doen naar de mogelijkheid om bij dodelijke verkeersslachtoffers standaard via een bloedproef vast te stellen of zij onder invloed waren van alcohol, drugs of medicijnen. Aan de hand van die anonieme uitkomsten zou beter inzicht kunnen worden verkregen in de relatie tussen dergelijke middelen en het rijgedrag. De Kamer reageerde niet onverdeeld enthousiast.

Tijdens het overleg over verkeersveiligheid meldde de minister zich zorgen te maken over het feit dat een op de vier bestelbussen dat bij een ongeluk betrokken is, een geblindeerde achterruit blijkt te hebben. Auto's zijn daartoe wettelijk verplicht als zij voorzien zijn van een 'grijs kenteken' en daardoor minder wegenbelasting betalen.

Netelenbos wil proberen een verkeersveilige oplossing te vinden met behoud van de geblindeerde ramen, maar zal als dat niet lukt staatssecretaris Vermeend (Financiën) aan zijn jas trekken om de verplicht afgeplakte ruiten te schrappen.

Netelenbos denkt er over na om skaters, na de recente ongevallen, gelijk te stellen met fietsers. Nu worden skaters in de verkeerswet gelijkgesteld met voetgangers. De minister overwoog ook een helmplicht, maar erkende in de Kamer dat de Nederlandse schaatstraditie dat niet toestaat.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.