Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, woensdag
Minister Netelenbos (Verkeer) wil in Europees verband proberen het rijden met drank op helemaal te verbieden.
In de Tweede Kamer zei de PvdA-bewindsvrouw gisteren dat er tussen de Europese landen "een stevige discussie" gevoerd moet worden over gelijktrekking van de verschillende maximaal toegestane alcoholpromillages die de lidstaten hanteren. Die lopen uiteen van 0 tot 0,8 promille.
"Wat mij betreft kan het promillage zo laag mogelijk worden. Helemaal geen drank op is het beste, dat weet iedere automobilist zelf ook", aldus de minister.
In ons land ligt de grens op 0,5 promille. Daar komt straks bij dat voor onervaren automobilisten de lat op 0,2 promille wordt gelegd vanwege de grote hoeveelheid brokken die, met name jonge mannen tussen achttien en 25 jaar, veroorzaken.
Jongerennorm
Dat lijkt voor Netelenbos in deze coalitie met VVD en D66
het maximaal haalbare. In het kabinet zijn de VVD-ministers onlangs morrend
akkoord gegaan met de lagere 'jongerennorm', maar een algehele verlaging
zoals Netelenbos graag wilde, is voor hen onbespreekbaar omdat zo'n lagere
norm niet te handhaven is.
Netelenbos ging daarom gisteren niet in op het hernieuwde pleidooi van PvdA, CDA, D66, GroenLinks en de RPF om een maximum van 0,2 promille voor iedereen in te voeren. De grens van 0,2 promille wordt tot dusver vaak gezien als een maximaal haalbare ondergrens omdat het menselijk lichaam zelf ook alcohol aanmaakt.
Minister Netelenbos liet de Kamer verder weten onderzoek te gaan doen naar de mogelijkheid om bij dodelijke verkeersslachtoffers standaard via een bloedproef vast te stellen of zij onder invloed waren van alcohol, drugs of medicijnen. Aan de hand van die anonieme uitkomsten zou beter inzicht kunnen worden verkregen in de relatie tussen dergelijke middelen en het rijgedrag. De Kamer reageerde niet onverdeeld enthousiast.
Tijdens het overleg over verkeersveiligheid meldde de minister zich zorgen te maken over het feit dat een op de vier bestelbussen dat bij een ongeluk betrokken is, een geblindeerde achterruit blijkt te hebben. Auto's zijn daartoe wettelijk verplicht als zij voorzien zijn van een 'grijs kenteken' en daardoor minder wegenbelasting betalen.
Netelenbos wil proberen een verkeersveilige oplossing te vinden met behoud van de geblindeerde ramen, maar zal als dat niet lukt staatssecretaris Vermeend (Financiën) aan zijn jas trekken om de verplicht afgeplakte ruiten te schrappen.
Netelenbos denkt er over na om skaters, na de recente ongevallen, gelijk te stellen met fietsers. Nu worden skaters in de verkeerswet gelijkgesteld met voetgangers. De minister overwoog ook een helmplicht, maar erkende in de Kamer dat de Nederlandse schaatstraditie dat niet toestaat.