Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
24 november 1999
 

[Euromatch/Brunel]
[EUBOS.NL]
[Yess]
[Compu'Train]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[BOL]
[CMG]

Afkomst bepaalt schoolresultaten

Van onze onderwijsredactie - GRONINGEN, woensdag

Eindexamencijfers worden vooral bepaald door het nest waaruit de leerlingen komen en niet zozeer door het niveau van de school. Dat stelt promovendus René Veenstra van de Groningse universiteit.

Achterstanden van leerlingen uit gezinnen die onderaan de maatschappelijke ladder staan, worden op school nauwelijks weggewerkt. "Het enige positieve is dat deze leerlingen niet verder achteruit gaan", zegt de onderwijssocioloog. Alleen extra maatregelen als een verplichte huiswerkklas of een goede invalregeling bij lesuitval leiden tot betere prestaties.

Uit een vergelijking van 7000 leerlingen op 150 scholen concludeert Veenstra dat leerlingen overal evenveel vooruitgaan, namelijk nauwelijks. De basisvorming levert overal hetzelfde resultaat op: "Scholen met leerlingen uit hoge milieus kunnen wel een hoger gemiddeld eindcijfer tonen, maar ze brengen hun leerlingen niet meer bij dan scholen elders." Niet de school, maar de leerlingen zijn dan beter volgens Veenstra.

Dat de vorderingen van leerlingen zo weinig verschillen vindt de onderzoeker heel begrijpelijk: "Scholen zelf verschillen nu eenmaal weinig, omdat ze allemaal dezelfde verplichtingen hebben. Alle scholen werken toch naar hetzelfde eindexamen toe?"

Gemiddelden
Toch worden eindresultaten door het ministerie van Onderwijs gebruikt om aan te geven wat middelbare scholen met hun leerlingen hebben bereikt. De gemiddelden staan vermeld in gidsen per regio, als ruggensteun voor ouders bij de keuze van een school.

"Het zijn zinloze hitlijsten", sluit Veenstra zich aan bij de kritiek van de Onderwijsraad. Dit hoogste adviesorgaan van het ministerie van Onderwijs pleitte ervoor niet de eindresultaten van scholen te vergelijken, maar de individuele vooruitgang van de leerlingen.

Ook dit blijkt nu geen bruikbare maatstaf om scholen te beoordelen: de vorderingen zijn volgens het recente promotieonderzoek immers overal gelijk. Dus stelt Veenstra een nieuwe methode voor, die de hitlijsten flink overhoop gooit. Hij wil de resultaten van individuele leerlingen naast elkaar zetten. Hierdoor worden niet de verschillen tussen de scholen duidelijk, maar juist die binnen de scholen. Pas zo zouden ouders kunnen beoordelen wat een school werkelijk voor hun kind kan betekenen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.