"Een échte straatvechter ben ik niet. Daarvoor probeer ik mijn
doel net iets te geciviliseerd te bereiken. Maar een vechter? Da'wel.
Je moet in deze branche niet als een doetje in de hoek gaan zitten
kijken. Je moet gáán, met alle middelen die je hebt."
DeWulf,
sinds drie jaar de hoogste man bij het Limburgse Nedcar, veert op als
hij het over zijn betrokkenheid bij het concern heeft. De Belg spreekt
met een vrolijke tongval, maar de boodschap is niet minder serieus. Nedcar
uit Born, assemblagebedrijf voor de automerken Volvo en Mitsubishi, moet
vechten om te overleven.
Met een productie van 280.000 wagens per jaar Volvo's en Mitsubishi's
rollen in Born grotendeels van één band en een jaarwinst
over 1998 van 55 miljoen is Nedcar inmiddels een behoorlijke speler.
Zozeer zelfs dat de Nederlandse staat het heeft aangedurfd haar belang
in de Daf-nazaat te verkopen.
Een teken van vertrouwen, vindt DeWulf. Maar door de concentratie in
de autoindustrie heeft Nedcar het wel voortdurend zwaar. Zo verkondigde
Ford-baas R. Zimmerman in augustus een Europese fabriek te willen sluiten.
En Mitsubishi trok vorige maand een eerdere verklaring in waarin was beloofd
met de gezamenlijke fabriek door te gaan. Donkere wolken dus.
"Nedcar is makkelijk afstootbaar", zegt de directeur. "Dat weet ik, want
we zijn voor de eigenaren geen écht kind. Maar ik zeg: misschien
zijn we wel een efficiënt neefje. De voordelen van de gezamenlijke
fabriek worden door mij continu belicht."
DeWulf profileert Nedcar vooral als een cost saving center en
niet zozeer als een profit making center. Daarachter schuilt een
uitgekookte strategie. De eigenaren krijgen dezelfde productie, alleen
wel voor de helft van het geïnvesteerde geld. En alle autofabrikanten
kampen anno 1999 met grote kostenvraagstukken.
Dat heeft alles te maken met afvlakkende verkoopgroei en toenemende concurrentie.
En concurrentie dient zich vermoedelijk straks ook binnen de fabriek aan.
Ford wil in 2003 alle modellen (dus ook Volvo's) op een 'Ford-platform'
gaan bouwen. Mitsubishi dat thans in Born nog op hetzelfde onderstel als
Volvo wordt gefabriceerd zou dan buiten de boot vallen, waardoor aanzienlijke
kostenvoordelen verloren gaan. Gekoppeld aan de herstructureringsplannen
van het Japanse concern, maakt dat de positie van Nedcar weer zeer kwetsbaar.
DeWulf: "Natuurlijk moet ik mijzelf de vraag stellen of het denkbaar
is dat één van de eigenaren zich terugtrekt. Maar ik ga
niet zitten kniezen van: goh, als er een fabrikant uitstapt moet ik zoveel
mensen ontslaan. Je eigen begrafenis schrijf je niet. Je schrijft je eigen
toekomst. Dus maak ik een sterkte/zwakte analyse van Nedcar. Soms lanceer
je dan dingen die in de plannen van Ford of Mitsubishi passen."
Zo heeft de directeur 'draaiboeken' klaarliggen om onverwachte koerswijzigingen
van de Amerikanen of Japanners te kunnen pareren. "Het Ford-platform?
Dat kunnen we voor Mitsubishi oplossen. We hebben een aantal betaalbare,
technologische oplossingen bedacht."
'Vooruitdromen' noemt DeWulf dat; uit nood geboren. "Ik kan moeilijk
tegen de fabrikanten zeggen: ik eis dat jullie het volgende project met
Nedcar doen. Als ik dat zeg, word ik misschien hier in Born wel populair,
maar geld ik niet als een efficiënt manager. De kans op het voortbestaan
van Nedcar is goed, maar de uitkomst van de plannen van Mitsubishi en
Ford blijft onzeker. Als het fout gaat, kan ik in ieder geval zeggen dat
ik alle mogelijkheden heb benut."