Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
23 november 1999
 

[Yess]
[BOL]
[CMG]
[Euromatch/Brunel]
[EUBOS.NL]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Compu'Train]

Watertax omlaag
voor gezinnen

door Ronald Veerman - DEN HAAG, dinsdag

De coalitiepartijen PvdA en VVD willen dat het kabinet de belasting op leidingwater, die het op 1 januari 2000 gaat invoeren, fors verlaagt van 51 cent tot circa 30 cent per 1000 liter.

Door deze aanpassing zullen met name grote gezinnen en huishoudens met een laag inkomen minder belasting over hun watergebruik hoeven te betalen dan nu uit de plannen van het kabinet blijkt.

De twee fracties, die samen een meerderheid hebben, zullen dat morgen voorstellen aan staatssecretaris Vermeend (Financiën) tijdens de behandeling van het Belastingplan 2000.

In ruil voor het lagere tarief per 1000 liter water stellen PvdA en VVD voor om de belastingvrije voet van 25 gulden te schrappen. Daardoor gaan met name alleenstaanden juist wat meer watertax betalen.

De watertax die het kabinet in het kader van de vergroening van de belastingen wil invoeren, levert volgend jaar circa 215 miljoen gulden op, maar daar staat een verlaging van de btw op water van 17,5 tot 6% tegenover.

De overkoepelende organisatie van wateraanbieders, de Vewin, heeft zich steeds fel verzet tegen de belasting, omdat deze volgens hen niets met milieubeleid te maken heeft en in tegenstelling tot wat het kabinet zegt wel degelijk voor koopkrachtnadelen zou zorgen.

Vandaag zal de Vewin in Den Haag met de slogan Watertax Achterbaks protesteren tegen de plannen, die volgens de organisatie ook voor wettelijke en invoeringsproblemen zorgen.

Dieselauto's

PvdA en VVD zullen Vermeend morgen ook vragen zijn omstreden plannen om de bpm-aanschafbelasting op dieselauto's volgend jaar met 2000 gulden te verhogen, te herzien. Waarbij met name de allernieuwste generatie dieselauto's ontzien moet worden.

De coalitiepartijen zijn daarmee gevoelig voor de storm van protest uit de autobranche, waar wordt benadrukt dat dieselauto's de laatste jaren veel schoner zijn geworden dan de traditionele benzineauto's.

Vermeend wil het extra geld dat hij ontvangt voor de duurdere dieselauto onder meer gebruiken om het rijden op het relatief schone lpg extra te stimuleren. Zo wordt de motorrijtuigenbelasting voor zogenaamde lpg3-motoren met 200 gulden per jaar verlaagd.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.