Uit een onderzoek van de branche-organisaties Rai en Bovag
blijkt dat 48 procent van de bestuurders op de secundaire wegen helemaal
nooit de snelweg opgaat. Dat betekent dat zij, wanneer de elektronische
tolheffing in 2001 wordt doorgevoerd, fors moeten gaan betalen voor files
waaraan ze part noch deel hebben.
Minister Netelenbos (Verkeer) wil zestig procent van
alle tolpoortjes op het onderliggende wegennet laten verrijzen. De minister
wil zo het sluipverkeer tegengaan, dat volgens haar zal ontstaan wanneer
op de snelwegen in ons land tijdens de ochtendspits tol moet worden betaald.
Uit het onderzoek blijkt nu echter dat bijna de helft
van alle automobilisten die tijdens de ochtendspits op de provinciale
wegen in de filegebieden rijden, helemaal nooit op de snelweg terechtkomt.
In 85 procent van de gevallen gaat het om woon-werkverkeer,
zes procent gebruikt de provinciale weg zakelijk en nog eens negen procent
van de automobilisten privé. Daarbij wordt het wegbrengen van de
kinderen naar school en naar de crèche het meest genoemd. Hiervoor
moet, wanneer het aan minister Netelenbos ligt, straks minimaal vijf gulden
per ritje worden betaald.
Daarnaast meldt het rapport, dat is opgesteld door het
bureau Traffic Test, dat negentig procent van de ondervraagden aangeeft
dat, als gevolg van werk- en schooltijden, de reis niet buiten de ochtendspits
kan worden gemaakt. Voor 53 procent van de weggebruikers is er geen alternatief
voor de auto.
De Bovag en Rai zien in de uitkomst van het onderzoek
een bevestiging dat het rekeningrijden leidt tot ongewenste gevolgen.
Samen met onder meer de ANWB, Transport en Logistiek Nederland en de werkgeversorganisaties
hebben de Bovag en Rai daarom onlangs in een geheim topberaad met minister
Netelenbos een groot aantal voorstellen ingediend in strijd tegen de files.
Voorwaarde is echter wel dat de minister afziet van het rekeningrijden.
Netelenbos houdt echter vast aan haar voornemen om
in een stad in 2001 een experiment te houden met de elektronische tolheffing.
Wanneer de proef succesvol uitpakt, wordt ook in de rest van de randstad
rekeningrijden ingevoerd. Tot op heden heeft zich echter nog geen stad
bereid getoond om als proefkonijn te fungeren.