Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
23 november 1999
 

[CMG]
[Euromatch/Brunel]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[BOL]
[Compu'Train]
[Yess]
[EUBOS.NL]

Tolkordon
treft de
verkeerden

door Dominique Weesie - AMSTERDAM, dinsdag

Bijna de helft van alle automobilisten op provinciale wegen moet straks ten onrechte tol betalen wanneer het rekeningrijden wordt geïntroduceerd.

Uit een onderzoek van de branche-organisaties Rai en Bovag blijkt dat 48 procent van de bestuurders op de secundaire wegen helemaal nooit de snelweg opgaat. Dat betekent dat zij, wanneer de elektronische tolheffing in 2001 wordt doorgevoerd, fors moeten gaan betalen voor files waaraan ze part noch deel hebben.

Minister Netelenbos (Verkeer) wil zestig procent van alle tolpoortjes op het onderliggende wegennet laten verrijzen. De minister wil zo het sluipverkeer tegengaan, dat volgens haar zal ontstaan wanneer op de snelwegen in ons land tijdens de ochtendspits tol moet worden betaald.

Uit het onderzoek blijkt nu echter dat bijna de helft van alle automobilisten die tijdens de ochtendspits op de provinciale wegen in de filegebieden rijden, helemaal nooit op de snelweg terechtkomt.

In 85 procent van de gevallen gaat het om woon-werkverkeer, zes procent gebruikt de provinciale weg zakelijk en nog eens negen procent van de automobilisten privé. Daarbij wordt het wegbrengen van de kinderen naar school en naar de crèche het meest genoemd. Hiervoor moet, wanneer het aan minister Netelenbos ligt, straks minimaal vijf gulden per ritje worden betaald.

Daarnaast meldt het rapport, dat is opgesteld door het bureau Traffic Test, dat negentig procent van de ondervraagden aangeeft dat, als gevolg van werk- en schooltijden, de reis niet buiten de ochtendspits kan worden gemaakt. Voor 53 procent van de weggebruikers is er geen alternatief voor de auto.

De Bovag en Rai zien in de uitkomst van het onderzoek een bevestiging dat het rekeningrijden leidt tot ongewenste gevolgen. Samen met onder meer de ANWB, Transport en Logistiek Nederland en de werkgeversorganisaties hebben de Bovag en Rai daarom onlangs in een geheim topberaad met minister Netelenbos een groot aantal voorstellen ingediend in strijd tegen de files. Voorwaarde is echter wel dat de minister afziet van het rekeningrijden.

Netelenbos houdt echter vast aan haar voornemen om in een stad in 2001 een experiment te houden met de elektronische tolheffing. Wanneer de proef succesvol uitpakt, wordt ook in de rest van de randstad rekeningrijden ingevoerd. Tot op heden heeft zich echter nog geen stad bereid getoond om als proefkonijn te fungeren.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.